post_image

آرتروز گردن

آرتروز مهره های گردن بیماری است که در آن به علت تغییراتی که در غضروف مفصلی، بافت دیسک بین مهره ای و رباط های اطراف مهره ها بوجود میاید این ساختمان ها نمی توانند به درستی فعالیت کنند و نتیجه آن گردن درد و محدود شدن حرکات آن است.

 اگر شما هم در اوایل میانسالی دچار دردهای مزمن در گردن شده‌اید، بهتر است به توصیه‌های متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی درباره گردن  دردتان گوش کنید. آرتروز گردن از جمله بیماری‌های شایع سیستم عضلانی ـ اسکلتی است. این بیماری در سالمندان و سپس در میان افراد میانسال شایع‌تر است. ‏

متاسفانه امروز با توجه به تغییر شیوه زندگی، شاهد بروز آرتروزگردن در سنین پایین‌تر هستیم، ارتروز گردن نیز همانند آرتروز در سایر نواحی بدن، دارای یک روند فرسایشی است که با افزایش سن شدت پیدا می‌کند و طی آن مفاصل، دیسک‌های بین مهره‌ای و رباط‌های اطراف ستون فقرات درگیر می‌شوند.‏

آرتروز گردن می‌تواند سبب ایجاد درد ومحدودیت حرکتی شود. قوز بیش از حد پشت، جلو بودن شانه‌ها، سر و همچنین انحراف ستون فقرات ممکن است فرد را مستعد ابتلا به آرتروز گردن کند.

علائم و نشانه ها

متاسفانه آرتروز گردن در مراحل پیشرفته‌تر ممکن است از طریق فشار بر ریشه اعصاب نخاع گردنی موجب انتشار درد در دست‌ها، خواب رفتگی و گزگز انگشتان شوددر این حالت بر حسب مورد و بر اساس نظر پزشکان متخصص آرتروز گردن ( متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)، استراحت چند روزه، استفاده از گردن بندهای طبی، داروهای ضد التهابی غیرکورتونی و کورتونی، شل کننده‌های عضلانی، گاه فیزیوتراپی و کشش گردن می‌توانند در کاهش گردن درد موثر واقع شوند.‏

لازم است بدانید ناخوشایندترین عارضه در آرتروزهای شدید گردنی، تنگی کانال نخاعی و گاه آسیب به طناب نخاع است. این مسئله سبب ایجاد اختلال در راه رفتن و حرکات اندام‌های تحتانی شده و در ردیف اورژانس‌های پزشکی و جراحی اعصاب قرار می‌گیرد.‏

پیشگیری و درمان

آرتروز گردن در موارد خفیف‌تر با استراحت، استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب، مسکن‌های معمولی، رعایت اصول صحیح خوابیدن و فعالیت کاری بهبود پیدا می‌کند. به کارگیری درمان‌های فیزیکی و توانبخشی به کاهش دردگردن و بهبود کیفیت زندگی و عملکرد روزانه بیمار در محیط کار و زندگی کمک کرده و ممکن است بتواند تا حدودی جلوی پیشرفت آرتروز گردن را بگیرد.‏

اصلاح وضعیت قرارگرفتن گردن و سایر بخش‌های بدن در حالت استراحت، نشسته و هنگام کار مهم‌ترین راه پیشگیری و کاهش علائم ناشی از آرتروز گردن و سایر دردهای گردنی است. به منظور اصلاح وضعیت صحیح بدن در هنگام فعالیت، می‌توان از ورزش‌ گردن درد و حرکات اصلاحی ویژه تقویتی و کششی، بیوفیدبک و گاه بریس‌های خاص بهره برد.‏

یادتان باشد شرایط روحی و روانی شما مانند علائم اضطراب، افسردگی و اختلالات خواب در تشدید و عود دردهای گردنی نقش ویژه‌ای دارد که پیش از هر درمان دیگری لازم است توسط پزشک متخصص آرتروز گردن  تشخیص وتحت درمان قرار بگیرد.

برای آشنایی با علل آرتروز گردن بر روی لینک کلیک کنید

منبع:ایران ارتوپد.سلامت نیوز

Share →