post_image

التهاب و آرتروز مفصل زانو

برای درک بهتر از التهاب مفصل زانو، اجازه دهید ابتدا بدانیم مفصل زانو چگونه کار می کند.

مفاصل در مناطقی از بدن که در آن دو یا چند استخوان گرد هم آمده اند، واقع شده اند. زانو بزرگترین مفصل در بدن ما است. این مفصل توسط 3 استخوان، یعنی ، استخوان ران (فمور)، استخوان قلم پا (درشت نی) و کشکک (پاتلا) تشکیل شده است. انتهای این استخوانها، در داخل مفصل، توسط بالشتک های انعطاف پذیری پوشیده شده است که به نام غضروف شناخته می شوند. غضروف در داخل مفصل زانو مانند "کمک فنر" عمل می کند. بقیه مفصل توسط یک غشا صاف به عنوان غشاء سینوویال پوشانده شده است. غشاء سینوویال مایعی را به داخل حفره مفصل آزاد می کند. این مایع باعث روان شدن مفصل می شود.

مفصل زانو به خم و صاف شدن پاها کمک می کند. این برای انجام فعالیت های مختلف روزمره از قبیل ایستادن، نشستن، پیاده روی، دویدن، پریدن، و چمباتمه زدن کمک می کند .وقتی که التهاب در مفصل زانو رخ می دهد، به آن آرتروز زانو می گویند.

آرتروز زانو می تواند هم در مردان و هم در زنان تاثیر ایجاد شود. با این حال، زنان بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت هستند. آرتروز اغلب در افراد بالای 50 سال دیده می شود. شما به ویژه اگر  اضافه وزن دارید مستعد ابتلا به آرتروز زانو هستید. همچنین اگر زانوی شما قبلا دچار ضربه و صدمه شده باشد، استعداد بیشتری برای ابتلا به آرتروز زانو دارید. همینطور اگر آرتریت در خانواده شما شایع باشد، این احتمال وجود دارد که شما هم تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرید.

استفاده بیش از حد از مفاصلی خاص می تواند خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهد. افرادی که در مشاغلی هستند که نیاز به خم شدن مکرر زانو دارد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتریت زانو هستند.

علل التهاب زانو

دلایل زیادی برای التهاب مفصل ( آرتریت ) زانو وجود دارد. انواع شایع آرتریت زانو در زیر توضیح داده شده است :

آرتروز : آرتروز یا استئو آرتریت، رایج ترین نوع آرتریت زانو است. آرتروز با افزایش سن رخ می دهد و علت اصلی ناتوانی و از کار افتادگی در میان مردان و زنان مسن است. استئو آرتریت به دلیل ساییدگی و پارگی غضروف مفصل زانو ایجاد می شود.غضروف، که یک بالشتک طبیعی در مفاصل است، سفت می شود و به تدریج در طول زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. اگر وضعیت بدتر شود، استخوان های مقابل هم می توانند به یکدیگر ساییده شوند . تکه های غضروف ممکن است به داخل مفصل افتاده و شناور شوند، این باعث ایجاد درد مضاعفی خواهد شد.

آرتریت روماتوئید یا التهاب رماتیسمی مفصل : علت این نوع از آرتریت بیش فعالی سیستم دفاعی بدن ( سیستم ایمنی ) ماست. سلول های دفاعی بدن باعث التهاب غشای پوشاننده مفصل می شود و در نهایت می تواند غضروف مفصل را از بین ببرد. استخوان مجاور نیز ممکن است نرمی پیدا کند. کودکان هم ممکن است به آرتریت روماتوئید  دچار شوند و معمولا شامل هر دو مفصل زانو است.

آرتریت بعد از ضربه : این نوع از تورم مفصل  شبیه به استئوآرتریت است و پس از صدمه به مفصل زانو ( مثل شکستگی ) پدید می آید.

نقرس : در این حالت، اسید اوریک در درون مفصل رسوب می کند و می تواند باعث التهاب و ورم شود.

علائم التهاب زانو

شایعترین علامت آرتروز زانو درد است و هنگامی رخ می دهد که شما فعالیت های روزانه خود را انجام می دهید. درد مرتبط با التهاب مفصل زانو اغلب به تدریج شروع و تشدید می گردد، با این حال گهگاه  می تواند یک شروع ناگهانی داشته باشد.

به دلیل صدمه به غضروف، مفصل زانو سفت و متورم می شود. مفصل ممکن است در لمس گرم باشد، قرمز شود، و ممکن است به سادگی با اندک فشار بر روی زانو درد ایجاد شود. درد، تورم و خشکی مفصل، خم و راست کردن زانو را دشوارمی کند. در نتیجه، دامنه حرکات زانو  محدود می شود.

درد و تورم ممکن است  در صبح ها، و یا پس از فعالیت های خاصی مانند بالا رفتن از پله ها، پیاده روی ، دو زانو نشستن و یا چمباتمه زدن  بدتر شود . شما ممکن است یک احساس پری زانو داشته باشید. همچنین ممکن است یک صدای  سایش را هنگام خم و راست کردن زانو بشنوید.

در طول مراحل اولیه آرتریت، شما ممکن است در زمان هایی شعله ور شدن بیماری را داشته باشید و در زمان های دیگر زانوی شما کاملا طبیعی باشد. با این حال، با پیشرفت بیماری، ممکن است شما حتی در زمان استراحت هم درد داشته باشید. شما نمی ممکن است قادر به حرکت مفصل است. اگر از شروع آرتروز زانوی شما سالهای زیادی گذشته باشد، مفصل تغییر شکل داده، شکل ظاهری پاهای شما را تغییر می دهد و آن را کج و معوج می کند.

ورزش های مناسب برای درمان درد مفاصل

۱) ورزش‌های کششی
ورزش‌های کششی باعث تقویت عضلات و استحکام مفاصل بدن می‌شوند. تحرک بدنی باعث تقویت مفاصل، بهبود قابلیت انعطاف و بهتر ایستادن و بهتر تنفس کردن می‌شود. بسیاری از افراد که آرتریت دارند (درد مفاصل)، به خاطر درد از ورزش کردن می‌ترسند و برای همین کم ورزش می‌کنند. این خود باعث از بین رفتن عضلات و ضعیف شدن مفاصل می‌گردد.

۲)ورزش‌های قدرتی
ورزش‌های قدرتی با سفت و شل کردن عضلات انجام می‌شوند. ورزش‌های قدرتی، باعث ساخت عضلات می‌شوند. همانطور که می‌دانید، عضلات از مفاصل نگهداری می‌کنند. بهترین ورزش برای این منظور، وزنه برداری می‌باشد.

۳)ورزش‌های هوازی (ایروبیک)
ورزش‌های هوازی باعث افزایش سوخت و ساز بدن، تقویت قلب، افزایش استقامت، کاهش وزن، بهبود خواب، تقویت استخوان‌ها، کاهش افسردگی و بهبود عملکرد عضلات می‌گردند. از این نوع ورزش‌ها می‌توان به پیاده روی تند، دوچرخه سواری و تنیس اشاره کرد.

اگر در حین ورزش دچار سرگیجه، مشکلات دید و یا افزایش درد شدید، آن ورزش را متوقف کنید.

منبع:پی آر پی درمانی,دکتر فروغ

Share →