نقرس يک اختلال در سوخت و ساز اسيد اوريک است که باعث افزايش تجمع اسيد اوريک در خون مي شود. با افزايش اسيد اوريک در خون و رسوب آن در مفاصل کوچک و بافتهاي اطراف بيماري آرتريت بوجود مي آيد. يکي از بهترين راههاي پيشگيري و درمان اين بيماري اصلاح سبک زندگي و روش تغذيه است

مصرف مایعات

تغییر در رژیم غذایی می تواند به مدیریت نقرس مزمن کمک کند و علائمی مانند درد مفاصل را کاهش دهد. اولین قدم افزایش مایعات است زیرا کم آبی بدن دلیلی برای شروع حملات نقرس می باشد. مطالعات نشان می دهد که مردانی که ۵ تا ۸ لیوان آب در یک دوره ۲۴ ساعته می نوشند ۴۰ درصد کاهش خطر حملات نقرس داشته اند. اما باید از نوشیدن نوشابه شیرین، که می تواند خطر را افزایش دهد اجتناب ورزید.

خوردن میوه به مقدار قابل توجه

میوه ها پورین بسیار کمی دارند. اما آنها کربوهیدرات های پیچیده و دیگر مواد مغذی که در حفظ سلامت موثر می باشند را تامین می کنند. بعضی از میوه ها ممکن است به پیشرفت بیماری کمک کند . خوردن میوه سرشار از ویتامین C، مانند نارنگی و پرتقال، می تواند از حملات نقرس جلوگیری کند. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که خوردن گیلاس و یا نوشیدن آب آلبالو می تواند در تسکین نقرس تاثیر به سزایی داشته باشد. برای مصرف گیلاس در رژیم غذایی خود باید با پزشک مشورت شود .

لذت بردن از لبنیات کم چرب

قبلا محصولات لبنی به افراد مبتلا به نقرس توصیه نمی شد، زیرا لبنیات سرشار از پروتئین های حیوانی است. اما محصولات لبنی دارای پورین کمی هستند، و پورین لبنی علت نقرس نمی باشد. در واقع، نوشیدن شیر کم چرب و خوردن لبنیات کم چرب می تواند خطر ابتلا به نقرس را بیش از ۴۰ درصد کاهش دهد. در طول حمله نقرس، محصولات لبنی کم چرب می تواند به خارج شدن اسید اوریک اضافی از طریق ادرار کمک کند.

Share →