post_image

علت

بورسیت زیر لگن یا بورسیت ایسکیوگلوتئال بیماری است که به علت التهاب بورس یا کیسه بافتی خاصی در زیر استخوان نشیمنگاه ایجاد می شود. بر اثر ورزش هایی مانند دویدن، پرش و ضربه زدن تاندون همسترینگ روی توبروزیته ایسکیوم حرکات زیاد و مکرری همراه با سایش دارد و این سایش مکرر میتواند موجب التهاب بورس بین این دو شود.

همچنین نشستن به مدت طولانی بر روی زمین سفت موجب می شود بورس بین تاندون و استخوان ایسکیوم به مدت طولانی فشرده شده و ملتهب شود. التهاب بورس را بورسیت Bursitis می گویند.
چون از لحاظ تاریخی افرادی که زیاد بافندگی میکرده اند به مدت زیادی در حالت نشسته بوده اند و این بیماری در آنها زیاد دیده می شده است به بیماری بورسیت زیر لگن بیماری نشیمنگاه بافندگان Weaver’s bottom هم می گویند. گاهی هم افتادن و زمین خوردن با نشیمنگاه بر روی یک سطح سفت می تواند موجب ضربه به بورس ایسکیوگلوتئال و التهاب آن شود.

علائم

مهمترین علامت بورسیت زیر لگن درد در ناحیه ی نشیمنگاه و درست زیر توبروزیته ایسکیوم در پایین ترین قسمت لگن و باسن است. این درد در ابتدا ممکن است بعد از مدتی نشستن بیشتر شود و با ایستادن و راه رفتن تخفیف یابد. در مراحل پیشرفته تر بیماری ، درد لگن در حین فعالیت های بدنی و ورزشی مانند دویدن، جهیدن یا لگد زدن بیشتر می شود. وقتی بیماری بورسیت زیر لگن شدیدتر شود بیمار  ممکن است در همه اوقات درد داشته باشد.

تشخیص

تشخیص بیماری بورسیت زیر لگن بیشتر از طریق صحبت پزشک متخصص  با بیمار و معاینه وی و اطلاع از نوع و نحوه ی  فعالیت ها و کارهای وی صورت می گیرد. ام آر آی می تواند به تائید تشخیص بیماری کمک کند.

درمان

اولین اقدام در درمان بورسیت زیر لگن کاهش فعالیت های شدید بدنی و ورزشی و اجتناب از هر حرکت یا موقعیتی است که شدت درد را بیشتر می کند. با این کار به بدن فرصت داده می شود تا بافت های آسیب دیده و ملتهب را ترمیم کرده و به این صورت درد را از بین ببرد.

ادامه ضریات و فشار های مکرر به بورس تنها موجب بدتر شدن التهاب و درد و در نتیجه سخت شدن درمان می شود.اگر التهاب بورس به طور ناگهانی و به دنبال ضربه به وجود آمده است سرد کردن محل درد با استفاده از یک کیسه پلاستیکی حاوی خرده های یخ می تواند درد را کاهش دهد. در موارد مزمن، استفاده از گرمای موضعی می تواند مفید باشد.

شدت درد های ناشی از بیماری بورسیت زیر لگن  را می توان با استفاده از داروهای ضد درد و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کاهش داد.بعد از کاهش درد باید یک دوره منظم نرمش های کششی توسط بیمار مبتلا به بورسیت زیر لگن انجام شود.

مهمترین آنها انجام روزانه نرمش های کششی عضلات همسترینگ است که موجب افزایش قدرت انعطاف پذیری تاندون شده و فشار و سایش را بر روی بورس کمتر می کند. به تدریج و با کاهش درد و با افزایش قابلیت انعطاف عضلات همسترینگ بیمار می تواند به فعالیت های ورزشی برگردد.

پیشگیری

مهمترین اقدام در پیشگیری از بیماری بورسیت زیر لگن انجام درست و اصولی نرمش های کششی به خصوص نرمش های کششی عضلات همسترینگ قبل از شروع هر نوع ورزش است. اجتناب از نشستن به مدت طولانی بر روی سطوح سخت هم می تواند به پیشگیری از بروز بیماری  کمک کند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب  بورسیت لگن  را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بورسیت زیر لگن مطالعه فرمایید.

Share →