post_image

برخی مکمل‌های تغذیه‌ای ممکن است در زانو درد‌های حاد ناشی از آسیب، به ترمیم بافت کمک کنند. نقش تغذیه در زانو دردهای مزمن پررنگ‌تر است و نیاز به تغییرات رژیم غذایی و مشاوره تغذیه دارد.

همه ما ممکن است گاهی در زانوهایمان احساس درد کنیم که ممکن است ناشی از علت‌های ساده‌ای مثل انجام نادرست حرکات باشد، اما اگر شدت این درد زیاد باشد و تکرار شود باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. درد زانو اگر به یکباره پیش آمده و شدید باشد احتمالا ناشی از آسیب است و دردهای مزمن و پیشرونده معمولا به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شوند.
برخی مکمل‌های تغذیه‌ای ممکن است در زانو درد‌های حاد ناشی از آسیب، به ترمیم بافت کمک کنند. نقش تغذیه در زانو دردهای مزمن پررنگ‌تر است و نیاز به تغییرات رژیم غذایی و مشاوره تغذیه دارد .

وزن خود را کنترل کنید:

اضافه وزن و چاقی در خط اول تهدید کننده‌های سلامت قرار دارد و در ایجاد اکثر بیماری‌ها از جمله درد زانو نقش دارد. پر واضح است که چاقی موجب افزایش وزن می‌شود بویژه اینکه زانوها بیشترین بار ناشی از اضافه وزن را تحمل می‌کنند. به علاوه، چاقی موجب ایجاد واکنش‌هایی در بدن می‌شود که بروز بیماری‌های التهابی نظیر استئوآرتریت را افزایش می‌دهند، بنابراین تنظیم برنامه غذایی برای داشتن وزن سالم بهترین درمان زانو درد در اکثر افراد است. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، علاوه بر کمک به کاهش وزن با تامین مواد مغذی مورد نیاز و ممانعت از دریافت غذاهای مضر مثل گوشت‌های فرآوری شده و چربی‌های اشباع موجب بهبود بیماری نیز می‌شود. بخش ضروری همه برنامه‌های کاهش وزن، فعالیت بدنی منظم است که معمولا در افراد مبتلا به درد زانو نادیده گرفته می‌شود. معمولا این افراد به دلیل درد ناشی از حرکت، فعالیت بدنی خود را کاهش می‌دهند، اما باید توجه داشت که ورزش مناسب و زیر نظر متخصصین به کاهش بیماری کمک نموده و همچنین با قوی‌تر کردن ماهیچه‌ها کمک زیادی به بهبود این بیماری می‌کند.

غذاهای مناسب انتخاب کنید:

برخی غذاها حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضدالتهابی دیگری هستند که در کاهش درد زانو موثرند. به طورکلی مصرف غذاهای سالم مثل غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌های تازه، ماهی‌ها و لبنیات به بهبود این مشکل کمک می‌کند. برخی مواد غذایی اثر ویژه‌ای در کاهش درد زانو دارند

سویا

سویا سرشار از isoflavon که یک نوع هورمون گیاهی است، می باشد. طبق تحقیق دانشگاه ایالتی اوکلاهوما افرادی که درد زانو داشتند بعد از مصرف سویا درد کمتری احساس کرده و نیاز کمتری به مسکن داشته اند. این افراد نوشیدنی حاوی پودر سویا (که حاوی ۴۰ گرم پروتئین بود) مصرف کردند

میوه

در تحقیقی روی ۲۹۳ فرد بزرگسال استرالیایی، ثابت شد خوردن روزانه مقداری میوه، خطر آسیب مغز استخوان را کاهش می دهد (که این آسیب نشانه بدتر شدن التهاب زانو می باشد).

سنجد:

سنجد دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. این ماده غذایی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود در درمان بسیاری از بیماری‌ها بویژه بیماری‌های قلبی- عروقی و دردهای استخوانی موثر است. در طب سنتی نوشیدن شیر گرم به همراه پودر سنجد برای کاهش درد زانو توصیه می‌شود.

منبع:تغذیه برای زانو ها,آلامتو

Share →