زانو یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مفاصل بدن است و همچنین  زانو درد از شایع‌ترین شکایات افرادی است که به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند. هر چند این بیماری در افراد مسن شایع‌تر است، اما بسیاری از جوانان نیز ازاین درد شاکی هستند.

علت و دلایل

زانو درد برحسب سن و شرایط فرد علل مختلف و متفاوتی دارد، از شایع ترین علل آن می توان به این موارد اشاره کرد:

  • نرمی غضروف کشکک
  • آسیب های تاندون یا رباط های اطراف زانو
  • آسیب یا پارگی مینیسک زانو
  • آسیب های ورزشی و ضربه.

اما فارغ از این که علت زانو درد کدام یک از علل مذکور باشد توصیه های زیر را می توان در کنار درمان تخصصی، برای رفع آن به کار گرفت.

درمان

* شاید اولین توصیه برای  درمان به مبتلایان زانو درد  ، کاهش وزن باشد که از فشار برای مفصل زانو کاسته و احتمال صدمات به غضروف و تاندون و رباط های زانو را کاهش می دهد.

* شنا یا راه رفتن در آب از ورزش های مفید در کاهش درد در زانو است و برعکس ورزش هایی مانند فوتبال، تنیس، بدمینتون و بسکتبال باعث تشدید مشکلات و بیشترشدن درد می شود.

* پرهیز از سرپا ایستادن، پرهیز از دوزانو و چهارزانو نشستن و استفاده از توالت فرنگی از دیگر توصیه های هستند که بسیار مفید و گاهی ضروری است. اگر مجبور هستید برای طولانی مدت سرپا بایستید، مثلا هنگام ظرف شستن، توصیه می شود زیرپایی به طول حدود 20 سانتی متر زیر یکی از پاهای خود قرار دهید.

* پیاده روی با کفش مناسب روی سطح صاف به مدت نیم ساعت در روز به مبتلایان زانو درد توصیه می شود. مطمئنا کوهنوردی، بالارفتن یا پایین آمدن از پله ها و پیاده در سراشیبی یا سربالایی برای این مفصل درد مضر است.

* در این میان ورزش ها و نرمش های خاصی وجود دارد که می تواند تاثیرات بسیار مفیدی در کاهش زانو درد داشته باشد که می توانید با مراجعه به متخصص مربوط ، آن را آموخته و هر روز تکرار کنید. یکی از این نرمش ها که باعث قوی شدن عضلات چهار سر ران و اطراف مفصل زانو می شود به این طریق است:

برای درمان  روی زمین یا صندلی بنشینید و زانوی خود را صاف کنید، سپس بدون آن که به روی مفصل زانوی خود فشار آورید پا را از ناحیه لگن خم و راست کنید و عضلات اطراف زانو را منقبض کنید. این حرکت را چندبار تکرار کنید، بعد از مدتی تاثیر شگرف آن در کاهش درد  زانو را حس خواهید کرد.

* برای درمان زانو درد مصرف بیشتر کلسیم و ویتامین دی نیز توصیه ای مهم، بویژه به خانم ها پس از سن یائسگی است. روزانه حداقل نیم ساعت آفتاب گرفته و این توصیه را در جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش درد در زانو جدی بگیرید.

طب سوزنی نیز یکی از روش های بسیار مفید در کاهش درد و التهاب مفصل زانوست که در بسیاری از موارد، می تواند بدون ایجاد هیچ گونه عارضه جانبی جایگزین مسکن یا کورتون ها با عوارض جانبی فراوان شود.

  • اطلاعات بیشتر....

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید.

کاهش درد مفصل زانو

                              درمان هایی برای کاهش درد زانو

                                                                        کاهش وزن برای بهبود زانودرد

منبع:سایت پزشکی . مجله سلامتی راستینه

Tagged with:  
Share →