درمان و علل درد پهلو

برخی از بیماران با درد پهلو مراجعه می کنند. بعضی از موارد درد پهلو مربوط به استخوانها، مفاصل ،عضلات و اعصاب است که توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی درمان می شود بنابراین اشاره ای به این مطلب نمودیم.

علل  گوناگون درد پهلو

● آرتریت(التهاب مفاصل) و عفونت ستون فقرات

● اسپاسم وگرفتگی عضلات یا وجود نقاط دردناک در عضلات

● شن و سنگ کلیه(عمدتا یکطرفه بصورت درد پهلوی راست یا چپ)،عفونت وآبسه کلیوی

● اگر درد پهلو همراه تب، لرز،خون در ادرار یا فوریت دفع ادرار  باشد علت ان بیشتر بیماریهای کلیوی است

● زونا که یک بیماری ویروسی است ودرد یکطرفه دارد وهمراه جوش های پوستی است

● شکستگی مهره ها

● بیماریهای کمر مانند دیسک

● بیماریهای زنان(مانند کیست تخمدان) و حاملگی

● بعضی مواقع بیماریهای گوارشی وکیسه صفرا

یکی از علل درد پهلو که اغلب توسط پزشکان مورد توجه قرار نمی گیرد و نقاط ماشه ای در عضلات می باشد در این حالت نقطه ای دردناک در عضله وجود دارد و درد آن بر اساس محل نقطه تیر کشنده است. گاهی این نقاط دردناک با درد سیاتیک اشتباه شده و حتی بیمار اشتباها عمل می شود. درد پهلو می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. گاهی درد پهلودر موقع راه رفتن، نشستن، دویدن و یا بالا رفتن از پله تشدید می شود. گاهی بیمار نمی تواند بدون گذاشتن دست روی زانوها خم شود. در معاینه ممکن است حرکت مفصل ران به عقب دردناک بوده و حتی درد به ناحیه مغبنی نیز تیر کشد. این نقاط می توانند باعث افزایش قوس کمر(لوردوز ) نیز گردند. علت درد پهلو آن بلند کردن جسم سنگین، عادت به خوابیدن بصورت وضعیت جنینی، دوچرخه سوار در حالی که دسته دوچرخه پایین است، وضعیت نامناسب نشستن، تصادف اتوموبیل و… است.

 درمان درد پهلو

● درمان بستگی به علت درد پهلو دارد.

● در صورت اسپاسم یاگرفتگی عضلات ناحیه پهلو، استراحت و اقدامات طب فیزیکی، ورزش و دارو برحسب نظر پزشک توصیه میشود. داروهای درمان کننده اسپاسم عضله شامل مسکن ها مانند استامینوفن و ایبوپروفن(ژلوفن)، ناپروکسن، پمادهای مسکن مانند دیکلوفناک و رهامین وداروهای شل کننده عضله مانند متوکاربامول(روباکسین)، باکلوفن و دیازپام می باشند. نقاط ماشه ای با درمانهای طب فیزیکی بخوبی درمان می شوند.

● داروهای ضد التهابی برای التهاب مفصلی یا ارتریت وهمچنین اقدامات طب فیزیکی توصیه میشود.

● آنتی بیوتیک برای عفونت کلیوی تجویز میشود. پیش از تجویز آنتی بیوتیک معمولا آزمایش ادرار لازم است.

● در درمان شن کلیوی،معمولا با نظر پزشک مسکن ها مانند استامینوفن و ایبوپروفن(ژلوفن)، ناپروکسن، و در موارد شدید مسکن های قویتر مانند ایندومتاسین یاشیاف ایندومتاسین و مسکن نارکوتیک مانند مپریدین(پتیدین ،دمرول) و همچنین در اکثر موارد ،مصرف مقدار زیاد مایعات، توسط پزشک توصیه میگردد.باید عوارض گوارشی، کلیوی و افزایش فشارخون در افراد مستعد، در مورد داروهای مسکن  وضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین، دیکلوفناک در نظر گرفته شود. همچنین داروی مپریدین تحت نظر پزشک مصرف می گردد.

● در تمام شرایط بالا ممکن است پزشک دستور بستری در بیمارستان را برای تشخیص علت دقیق درد پهلو و بررسی بیشتر ودرمان صادر کند.

برای آشنایی با درمان درد پهلو بر روی لینک کلیک کنید

منبع:ایران ارتوپد

تماس