post_image

مشکلات مفاصل و پوکی استخوان در دوران پیری افزایش پیدا کرده که این عارضه در خانم ها شایع تر است. پوکی استخوان یکی از عمومی ترین مشکلات مربوط به دوران پیری است که اغلب در خانم های مسن بروز می‌کند، استخوان ها شکننده تر شده و بهم فشردگی مهره ها با درد و کاهش حرکت همراه است.

 مشکل مفاصل نیز یکی از مشکلات شایع در دوران پیری بوده که در اثر تغییرات ثبات و تعادل بدن سریع تر از بین می‌رود برخی از افراد پیر دچار استخوان کندی واکنش می شوند که تغییر عضلات و تاندون ها از علل آن است.

عوامل پوکی استخوان

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد، چای از مهم ترین عامل پوکی استخوان است که سبب بروز استخوان دردهای شدید در مفاصل می شود.مهم ترین دوران برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در کودکی است که از ابتلا به پوکی استخوان در بزرگسالان جلوگیری می کند.

بررسی ها نشان می دهند، چای سبب بروز بیماری های کلیوی و اختلال در گوارش می شود و در نهایت پوکی استخوان را به دنبال دارد.کافئین موجود در چای و نوشابه سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود و بروز پوکی استخوان را به سنین پایین کاهش می دهد.چای خطر بروز شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد و باعث کاهش توده های استخوانی می شود.

درمان پوکی استخوان

بسیاری از کسانی که دچار پوکی استخوان می شوند، نه تنها سراغ ورزش و فعالیت جسمی نمی روند، بلکه حتی آن را خطرناک و دردسرساز هم می دانند. برای همین هم ترجیح می دهند زندگی بی تحرکی داشته باشند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

اشخاصی که دچار پوکی استخوان می شوند، با تغییر سبک زندگی می توانند وضع را تغییر دهند.

چنین اشخاصی باید رژیم غذایی شان را تغییر دهند، به طوری که حاوی مقدار کافی کلسیم باشد و در صورت نیاز و با تجویز پزشک نیز از مکمل های کلسیم و داروهای مورد نیاز هم استفاده کنند. در کنار این موارد، حتما باید برنامه ورزشی مناسب و متناسب با شرایط فرد وجود داشته باشد.

در پوکی استخوان هم به این اشخاص، انجام ورزش هایی پیشنهاد می گردد که همراه با تحمل وزن باشد.

همچنین، در سنین میانسالی از بهترین فعالیت های فیزیکی، پیاده روی و پیاده روی سریع است که کمک می کند تراکم استخوانی تا حد قابل قبولی افزایش یابد.

انجام ورزش های قدرتی به اشخاص با پوکی استخوان پیشنهاد می گردد؛ کار با وزنه، دمبل یا کش در باشگاه های بدنسازی مناسب است؛ ولی باید دقت داشته باشند از انجام فعالیت ها و حرکاتی که همراه با خم کردن کمر و برداشتن وزنه است یا دراز و نشست که همراه با خم کردن کمر و پشت است، اجتناب کنند.

انجام این ورزش ها برای اشخاص مبتلا به پوکی استخوان، بویژه کسانی که مشکل شان در ناحیه ستون فقرات شدت بیشتری دارد، ممنوع و ممکن است با شکستگی های ناحیه مهره همراه شود.

از طرف دیگر، بهتر است بیماران مبتلا به پوکی استخوان ، ورزش هایی را که همراه با چرخش های سریع و ناگهانی است، انجام ندهند.

بنابراین پیشنهاد می گردد برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان و همچنین درمان پوکی استخوان از ورزش هایی که همراه با تحمل وزن است مانند پیاده روی، دویدن آهسته یا ورزش های راکتی سبک کمک بگیرید و پس از آن نیز ورزش های قدرتی برای تقویت عضلات و بویژه عضلات اندام تحتانی و ناحیه پاها می تواند کمک کننده باشد.

برای آشنایی با درمان پوکی استخوان بر روی لینک کلیک کنید

منبع:کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی.ممتاز نیوز 1 . 2 . 3

Tagged with:  
Share →