post_image

پاسخ این سوال که درد باسن نشانه چیست؟ در اکثر موارد بسیار ساده است، برای نمونه درد می‌تواند پیامد افراط در ورزش کردن باشد. این درد معولاً از التهاب یا کشیدگی بافت‌های نرمی چون تاندون ناشی می‌شود و غالباً ظرف چند روز برطرف می‌گردد. اما درد مزمن و طولانی مدت مفصل لگن در بیماری های خاص ریشه دارد. گاهی اوقات درد قسمت‌های دیگر بدن، برای مثال کمر یا کشاله ران (به دلیل بروز فتق)، در مفصل ران نیز منتشر می‌شود. احتمال دارد که درد، به ویژه در صورتی که منشأ آن آرتروز لگن باشد، هنگام انجام فعالیت تشدید شود. 

در بارداری ممکن است نیاز باشد که برخی از عادتهای ورزشی تغییر یابد. دراینجاباید بانظر مراقب بهداشتی دارای دانش کافی یا متخصص طب فیزیکی ، نوع ورزشهای خود را در بارداری تنظیم کنید. چه ورزشکا رحرفه ای باشید  وچه تازه کار باشید،به صدای بدن خود گوش فرا دهید .اگر دچار ناراحتی هنگام ورزش شدید،بدانید که مشکلی وجود دارد. واگر هنگام ورزش برای رفع درد باسن وکمردرد دچار مشکل جدی شدید ،با پزشک تماس بگیرید.

نکات زیر را برای جلوگیری و درمان کمردرد و درد باسن رعایت کنید

1-از وضعیت مناسب بدن ومکانیک آن اگاه باشید.

تا حد امکان راست بیایستید.  باپیشرفت بارداری انجام اینکار برای شما دشوارتر می شود اما سعی کنید که شانه رابه عقب داده و پائین تنه تان بسمت جلو قرار گیرد. زنان باردار تمایل دارند که  با پیشرفت بارداری وبزرگ شدن شکم  شانه هایشان اویزان باشد وناحیه پشت وکمر شان قوس  داشته باشد. این حالت ها فشار بیشتری به ستون فقرات وارد میکند ودرنتیجه احتمال بیشتری برای ایجاد درد پشت وجود خواهد داشت.

2-اگر درتما م ساعات روز نشسته کار می کنید. مطمئن شوید که صاف بنشینید. یک چهار پایه کوچک برای قرار گرفتن پا برروی ان، از درد پائین کمر جلوگیری می کند. همچنین استفاده از بالش مخصوصی به نام لومبار رول(lumbar roll  )وقرار دادن ان در قسمت کمراز ایجاد درد پیشگیری می کند. در فواصلی  حدود یکساعت پس از نشستن ،از جای خود برخاسته ودقایقی (مثلا ده دقیقه )قدم بزنید. این کار به درمان زانو درد  در بارداری هم کمک می کند.

3- ایستادن طولانی مدت هم به اندازه نشستن  طولانی ضرر دارد. اگر ناچارید که تمام روز را سر پا بایستید، در میانه روز بخود استراحت دهید و مدتی به یک پهلو دراز بکشید ودر همین حال پای بالاتر وشکم خود را با بالش حمایت کنید.

4- نسبت به حرکاتی که باعث بدتر شدن درد کمر وباسن تان می شود هوشیار باشید. اگر درد قسمت پشت لگن ودردباسن دارید،سعی کنید فعالیتهایی مانند بالا رفتن از پله ها را محدود کنید. از ورزشها وحرکاتی که انجام ان نیاز به حرکات شدید لگن وستون فقرات دارد،پرهیز کنید.

 5-کفش های راحت بپوشید. از پوشیدن کفش پاشنه بلند پرهیز کنید. باپیشرفت بارداری کفش پاشنه بلند باعث بهم خوردن تعادل وسقوط وزمین خوردگی می شود.

6- اگر می خواهید چیزی رابلند کنید با خم کردن زانوها وبدون دولا شدن اینکار را انجام دهید. بارداری زمان مناسبی برای بلند کردن وسایل سنگین نیست. اینکارها را بعهده دیگران بگذارید. از حرکات پیچشی بدن خودداری کنید. کارهایی مانند استفاده ازجارو برقی وتی کشیدن (برای تمیزکاری ) که نیاز به دولا شدن وحرکات پیچشی دارد رابه دیگران بسپارید . اگر ناچارید اینکارها را انجام دهید تمام بدنتان را هنگام کار حرکت دهید واز دولا شدن وپیچ وتاب دادن به بدنتان برای انجام انها خودداری کنید.

7- وسایل راجدا جدا حمل کنید .مثلا: اگر چیزهایی را که از فروشگاه خریده اید؛ مجموعا وزن زیادی دارند ،یکباره انها جابجا نکنیدوخریدهایتان را  در دو کیسه  وبا دودست حمل کنید.

 8-هنگام بیرون آمدن از تختخواب مواظب باشید.  هنگام چرخیدن به یک طرف ،پاهایتان را از قسمت زانوان  ولگن ها خم کرده و هنگامی که پاهایتان از تخت اویزان است از فشاربازوهایتان کمک بگیرید تا از جا برخیزید.

9- برای اینکه استراحت شبانه خوبی داشته باشید،سعی کنید به یک پهلو بخوابید. درهمین حال یک یا هردو زانوتان خم باشد ویک بالش بین پاهایتان قرار دهید. باپیشرفت بارداری ،در هنگام خواب از بالشی برای حمایت از شکم تان که درحال بزرگ شدن است،استفاده کنید.

10- تکنیک های ارامش بخشی(ریلاکسیشن) را یاد بگیرید. واین روشهابخصوص اگر کمردرد ودردپشت، مشکلی در به خواب رفتن شما،ایجاد می کند مفید هستند.

11-استفاده از گرما وسرما برای درمان کمردرد ودردباسن

 استفاده از گرما وسرما به بهبود کوتاه مدت درد کمر وباسن کمک می کند. در وان آب گرم (و نه آب داغ)خود را غوطه ور سازید. اینکار  علاوه بر بهبود درد به آرامبخشی شما نیز کمک می کند.بجای اینکار می توانید از یک کیف اب گرم یا یک بطری آب گرم در محل درد ناک استفاده کنید. اگر این روش موثر نبود، می توانید از  کیسه سرما یاکیسه ی یخ مخلوط بااب استفاده کنید . کیسه اب گرم (یا اب داغ )وکیسه سرد نباید بیش از20 دقیقه در محل دردناک بماند زیرابه پوست واعصاب اسیب  وارد می کند . می توان اینکار را چند بار در روز تکرار کرد.پیش از قرار دادن کیسه اب گرم یا اب سرد انرا در پارچه یا حوله ای بپیچید تا گرمی یا سردی زیاد ان اسیبی به  پوست بدن وارد نکند. استفاده از حرارت بالا در حاملگی بخصوص ماههای اول حاملگی ممنوع است

 12-میتوانید از ماساژبهره ببرید.ماساژپیش از زایمان توسط یک فرد حرفه ای ممکن است موثر باشد. می توانید از فردی بخواهید به شما ماساژ ملایم دهد .گرچه انجام ماساژتوسط فرد غیر حرفه ای ممکن است به بهبود درد کمک نکند اما اثر ارام بخشی دارد. انجام ماساژ شدید و جا اندازی مهره ها در حاملگی ممنوع است.

13-طب سوزنی ممکن است باعث بهبود درد شود. اینکار توسط متخصصین طب فیزیکی وتوانبخشی ومتخصصین طب سوزنی انجام می شود. مراقب باشید طب سوزنی توسط فرد غیر حرفه ای انجام نشود. انجام اینکار علاوه برمهارت ،نیاز به رعایت اصول بهداشتی واستفاده از وسایل و سوزنهای ظریف استریل یکبار مصرف دارد.

14- روشهای طب فیزیکی وتوانبخشی وآموزش ورزش توسط متخصص طب فیز یکی برای درمان وپیشگیری از درد کمر و درد باسن موثراست.

15-کایروپراکتیک :گرچه شواهدعلمی موثر بودن آن در  درد های حاملگی اندک است. انجام جا اندازی مهره ها در حاملگی ممنوع است

 16- متخصصین طب فیزیکی در صورت لزوم استفاده از کمربند ساکرال راتوصیه می کند. این وسیله ممکن است دربرخی زنان باردار باعث کاهش درد کمر هنگام پیاده روی وراه رفتن شود ودر برخی نیز تاثیر مثبتی ندارد.

17- در صورت درد شدید ناحیه کمر وباسن به پزشک متخصص مراجعه کنید .علاوه بر تجویز مسکن ضددرد ممکن است اقدامات دیگری نیز برای درمان لازم باشد.

منبع:دکتر رئیسی و دکتر احدی

Tagged with:  
Share →