post_image

تشخیص گردن درد

برای تشخیص گردن درد، ابتدا از بیماران درباره علایمی که به تازگی داشته اند پرسیده می شود. سپس معاینه فیزیکی انجام می شود. ممکن است طی این کندوکاو ها، پزشک متوجه رخداد سانحه ، ابتلا به یک بیماری یا عادت به انجام فعالیتی به خصوص شود که باعث گردن درد شده باشند. طی معاینه فیزیکی دقت می کنیم که بیمار می تواند گردنش را به راحتی تکان دهد یا نه. به علاوه توجه می کنیم که بیمار دچار کرختی، بی حسی، گزگز یا بی حسی در بازوهایش است یا نه.

اگر گردن درد بیمار بعد از یک سانحه ایجاد شده باشد یا با گذشت چند هفته هنوز از بین نرفته باشد، برای او عکس های تشخیصی از قبیل عکس رادیولوژی، ام آر آی و سی تی اسکن تجویز می شود. به کمک این عکس ها می توان عضلات، استخوان ها، ریشه های عصبی ستون فقرات و نخاع بافت های ناحیه را بررسی کرد.

درمان گردن درد

نوع درمانی که برای گردن درد در نظر می گیریم به علت ایجاد گردن درد بستگی دارد. بیشتر گردن دردهایی که در اثر فعالیت های ناصحیح روزانه ایجاد می شوند با روش های آموزشی در خانه قابل بهبودند مثلا اگرگردن درد ناگهانی و بی سابقه ایجاد شود، برای درمان گردن درد می توان هر ۳-۲ ساعت یک بار به مدت ۱۵ دقیقه از پدهای گرمازا یا دستمالی که با اتو داغ شده در محل  گردن درد استفاده کرد.

دوش آب گرم هم برای درمان گردن درد موثر است. استفاده از کیسه آب یخ به مدت ۱۵ ۱۰ دقیقه و با تناوب ۳ ۲ ساعت هم می تواند  برای درمان گردن درد سودمند باشد. این روش ها تجربی اند و اگر برای کسی چاره ساز است می تواند از آن ها کمک بگیرد.

استفاده از استامینوفن،  ایبوپروفن و داروهای ضدالتهابی هم می تواند برای رفع گردن درد موثر باشد. اگرگردن درد شما ناشی از عادت های بد روزانه است، توصیه می کنیم حتما نحوه نشستن، خوابیدن و فعالیت شغلی خود را اصلاح کنید وزیر نظر یک فیزیوتراپ یا متخصص طب ورزشی به انجام تمرین های سودمند ناحیه گردن بپردازید. ماساژ و یوگا هم برای درمان گردن درد مفیدند.

جراحی در درمان گردن درد

برای درمان گردن درد خیلی به ندرت از جراحی استفاده می شود اما اگر فرد بیماری به خصوصی داشته باشد مثلا تومور، فشار بر ریشه های عصبی یا تنگی کانال نخاعی، ممکن است برای درمان  گردن دردآن بیمار نیاز به جراحی پیدا کند که در نتیجه گردن درد او هم بهبود می یابد.

پیشگیری از گردن درد

می توان با اصلاح عادت ها از گردن دردهایی که به علت حالت های نادرست بدنی ایجاد می شوند، پیشگیری کرد. یادتان باشد در هر حالتی که قرار دارید و کار می کنید بعد از ۱۵-۱۰ دقیقه کمی نرمش گردن انجام دهید تا از فشار وارد بر ناحیه گردن کاسته شود.

مشاغل پرخطر تنها موضوع صحبت نیست. کتاب خواندن، رانندگی و کار با کامپیوتر هم شامل این توصیه می شوند. گاهی بیماران  متبلا به گردن درد می گویند که در پایان روز گردن درد می گیرند که به این عزیزان توصیه می شود به حالت نشستن خود در طول روز توجه کنند. اگر هم شخصی صبح ها گردنش درد می گیرد باید وضعیت استراحت شبانه خود را بهبود بخشد مثلا از بالشی با ارتفاع مناسب استفاده کند و روی شکم نخوابد تا از بروز گردن درد پیشگیری کند.

برای آشنایی با پیشگیری از گردن درد بر روی لینک کلیک کنید

منبع:قطره.پزشکی.تبیان

Share →