post_image

زانو یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مفاصل بدن است و زانو درد از شایع‌ترین شکایات افرادی است که به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند. هر چند درد زانو در افراد مسن شایع‌تر است، اما بسیاری از جوانان نیز از زانو درد شاکی هستند.

درمان زانو درد

*شاید اولین توصیه، کاهش وزن باشد که از فشار برای مفصل زانو کاسته، احتمال صدمات به غضروف و تاندون و رباط‌های زانو را کاهش می‌دهد.
*شنا یا راه‌رفتن در آب از ورزش‌های مفید در کاهش درد زانوست و برعکس ورزش‌هایی مانند فوتبال، تنیس، بدمینتون و بسکتبال باعث تشدید مشکلات و بیشترشدن درد زانو می‌شود.
*پرهیز از سرپا ایستادن، پرهیز از دوزانو و چهارزانو نشستن و استفاده از توالت فرنگی از دیگرتوصیه‌های بسیار مفید و گاهی ضروری است. اگر مجبور هستید برای طولانی مدت سرپا بایستید، مثلا هنگام ظرف شستن، توصیه می‌شود زیرپایی به‌طول حدود ۲۰ سانتی‌متر زیر یکی از پاهای خود قرار دهید.

*پیاده‌روی با کفش مناسب روی سطح صاف به مدت نیم ساعت در روز توصیه می‌شود. مطمئنا کوهنوردی، بالارفتن یا پایین آمدن از پله‌ها و پیاده در سراشیبی یا سربالایی مضر است.

شنا و درمان زانو درد

اگر با شنا آشنا نیستید، انجام حرکات ناهماهنگ باعث بدتر شدن درد می شود. بهتر است به راه رفتن و انجام ورزشهای کششی در استخر بپردازید.  راه رفتن به چهار طرف جلو، عقب و پهلوها به تقویت اکثر عضلات و بهبود تعادل کمک می کند.

عمق آب با توجه به شدت مشکل تنظیم شود. هر چه آب عمیق تر باشد فشار بر مفاصلی مثل زانو کمتر است اما مقاومت آب در برابر بدن بیشتر است.

شنای قورباغه باعث فشار به داخل زانو و شنای پروانه باعث بدتر شدن تنگی کانال کمری و لیزخوردگی مهره کمری می شود.بیمارانی که دچار دردهای زانو و کمر می باشند باید به این نکات توجه نمایند.

براساس قانون ارشمیدس میزان فشاری که بر روی مفاصل وارد می شود، کاهش یافته و با حرکاتی که داخل آب انجام  می دهد، به نحوی عضلات تقویت می شود و این تقویت باعث می گردد تا فشار بر روی فضای دیسک و کپسول مفصلی کاهش یابد و نهایتاً این کاهش فشار منجر به کاهش شدت بیماری می شود.

منبع:وبلاگ دکتر فروغ

Share →