آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است. به ندرت زیر 40 سال اتفاق می افتد ولی 80% از افراد بالای 50 سال در عکس ساده رادیولوژی تغییرات آرتروز را دارند. آرتروز یک بیماری پیچیده است که با چند فاکتور خطر همراه است. این فاکتورهای خطر شامل عوامل مکانیکی مثل ضربه های مکرر و یا ضربه منفرد به مفصل، عوامل التهابی، وزن بالا، سن بالا، جنس مؤنی (2 تا 3 برابر شایع تر از مردان) و عوامل ژنتیک هستند. آرتروز  در بعضی فامیل ها شایع تر است و بالاخره تمام موارد بالا با تخریب غضروف مفصلی باعث ایجاد این بیماری می شود.

از نظر علائم درد مهمترین وجه مشخصه ی آرتروز گردن  است که در اغلب موارد به صورت عمقی حس می شود. این درد به تدریج آغاز می شود، در ابتدا درد با فعالیت تشدید شده و با استراحت بهبود می یابد و در ابتدا در مفصل مبتلا متمرکز است.

 با پیشرفت این بیماری و از بین رفتن کامل غضروف مفصلی، درد در حال استراحت نیز به تابلوی بیماری ممکن است اضافه شود.خشکی مفصل به خصوص بعد از مدتی بی حرکتی در آرتروز شایع است (زمانی کوتاه و در حدود 30 – 20 دقیقه)، تشدید علائم با تغییرات آب و هوایی یکی از شکایات شایع در بیماران است که در مناطق سرد و بارانی، و در روزهای بارانی، درد و ناتوانی بیمار افزایش می یابد.

همچنین در معاینه حساسیت در خط مفصلی وجود داشته و حرکات مفصلی با درد و کریپتاسیون (هنگام لمس مفصل مبتلا حس راه رفتن روی برف ایجاد می شود) همراه است، ممکن است در مفصل مایع وجود داشته باشد.این بیماری در هر جایی می تواند اتفاق بیفتد، ولی در زانو، دست، ران، و ستون مهره ها شایع تر است. آرتروز مربوط به هر یک از مفاصل در قسمت مربوطه مورد بحث قرار گرفته است.

آرتروز گردن عارضه ای منتشر و پیشرفته است که جسم مهره ها، صفحه ی بین مهره ای، رباط ها و مفصل های بین مهره ای را در چند ناحیه مبتلا می کند.  این آرتروز یکی از شایع ترین علت های گردن درد  است و در افراد بالای 45 سال بیشتر دیده می شود که شکایت عمده ی این افراد شامل درد، سفتی و محدودیت حرکات گردن است.

درد آرتروز گردن بیشتر بعد از مدتی بی حرکتی به وجود می آید. مثلاً ثابت نگه داشتن سر در یک وضعیت به خصوص به مدت طولانی در موقع مطالعه و استفاده از کامپیوتر. درد معمولاً از پشت گردن شروع می شود و به فاصله دو شانه و گاه شانه ها انتشار می یابد .

در این اختلال بر حسب وجود فشار روی ریشه های اعصاب ممکن علائم آزردگی اعصاب هم وجود داشته باشد. علت بیماری آرتروز گردن به خوبی معلوم نیست علاوه بر افزایش سن، ضربه نیز در پیدایش این بیماری نقش مهمی دارد.

درمان

دارو درمانی

درمان غیر دارویی آرتروز گردن مانند گرم نگه داشتن محل دردناک، گردنبند طبی، داروهای ضد درد (داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل دیکلوفناک، ناپروکسن و ایبوپروفن و...) و ماساژ عضلات جنب مهره ای، درد و ناراحتی بیمار را تسکین می دهد و پس از آن تقویت عضلات گردن تا اندازه ای از عود این بیماری  پیشگیری میکند

فیزیوتراپی

نکته مهم: در صورتی که هر کدام از تمرین ها باعث تشدید درد شما شدند، از انجام زیاده از حد آن خودداری کنید.

1. در درمان آرتروز گردن چانه خود را چین دهید (غبغب ایجاد کنید). احساس کشیدگی در پشت گردن خواهد داشت.

    * تـــــذکـــــر 

اگر شما دچار آرتریت روماتوئید هستید، این ورزش را انجام ندهید

2. چانه خود را در همان وضعیت قرار دهید. سپس سر خود را به سمت راست و چپ بچرخانید .

3. چانه خود را در همان وضعیت قرار دهید. سپس گوش راست خود را به شانه راست و گوش چپ را به شانه چپ نزدیک کنید

4.  در حالیکه عضلات کتف تان شل و ریلکس می باشد، سرتان را به یک طرف بچرخانید تا احساس کشش در گردن کنید، به طوری که نگاهتان به روی کتف و شانه باشد. 6 ثانیه مکث کنید و این حرکت را برای هر طرف 3 بار انجام دهید.

5. سر خود را به جلو خم کنید، به طوری که چانه تان به قفسه سینه برسد. برای ایجاد کشش بیشتر می توانید با کمک انگشت به آرامی از پشت سر فشار اندکی وارد کنید تا بیشتر به سمت قفسه سینه خم شود. زمانی که احساس کردید به مدت 6 ثانیه برای درمان آرتروز گردن  مکث کنید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را می توانید 3 بار تکرار کنید

6. کف دست را روی پیشانی تان قرار دهید (مانند حالت قبل) اما این بار رو به جلو فشار وارد کنید و در اینجا نیز سعی کنید سر و دست حرکت نکند. 10 ثانیه مکث کنید و 3 بار تکرار کنید

7. در درمان آرتروز گردن دست خود را دوباره بر کنار سرتان بگذارید، اما این بار سر خود را به سمت شانه بچرخانید، به طوری که می خواهید بالای کتف و شانه را ببینید اما حرکتی نداشته باشید. 10 ثانیه مکث کنید و برای هر طرف 3 بار تکرار کنید.

8.  خود را به آرامی به بغل خم کنید و با دست نیز فشار اندکی برای ایجاد کشش بهتر وارد کنید؛ 6 ثانیه مکث کنید و به حالت اولیه برگردید. این حرکت را برای هر سمت 3 بار انجام دهید

9. یک دست خود را یک طرف سرتان بگذارید و سر را به سمت دست فشار دهید، اما سعی نکنید آن را فشار دهید. روی این حالت 10 ثانیه تمرکز کنید. این حرکت را برای هر طر ف 3 بار انجام دهید.

10. استفاده از بالش مناسب برای درمان آرتروز گردن. در صورتی که بیش از یک بالش زیر سرتان می گذارید، از بالش های طبی استفاده کنید. بالش در صورتی که به درستی انتخاب شود، با حفظ فقرات گردنی در وضعیت صحیح از درد شما می کاهد .

توجه

تمام این ورزش ها را در حالت نشسته یا ایستاده انجام دهید.

ازچرخاندن دورانی گردن دوری کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید.

تشخیص و درمان آرتروز گردن

 علائم آرتروز گردن و راههای درمان آن

  پیشگیری و درمان آرتروز گردن

منبع:برگرفته از کتاب دردهای مفصلی

Tagged with:  
Share →