در تشخیص پوکی استخوان، قطعی ترین روش اندازه گیری پوکی استخوان می باشد که بدون درد است و با استفاده از دستگاه مخصوص میزان تراکم در استخوان ران، ستون مهره ها اندازه گیری می شود.

علائم و نشانه ها

بیماری به تدریج و طی چندین سال به وجود می‌آید. عموما تا زمانی که زمین خوردگی جزئی یا ضربه ناگهانی باعث شکستگی استخوان شما نشود، علائم پوکی استخوان یا نشانه هشدار دهنده‌ای وجود ندارد. استخوان‌های سالم باید بتوانند زمین خوردگی در وضعیت ایستاده را تحمل کنند، بنابراین شکستگی استخوان در این شرایط ناشی از شکننده بودن استخوان می باشد. شایع‌ترین آسیب دیدگی ها و علایم پوکی استخوان به شرح زیر می باشد:

شکستگی‌های مچ دست
شکستگی‌های لگن
شکستگی‌های استخوان‌های ستون فقرات (مهره‌ها)
گاهی اوقات یک سرفه یا عطسه باعث شکستگی دنده یا از بین رفتن بخشی از یک استخوان‌های ستون فقرات می‌شود.

در بین افراد مسن، شکستگی استخوان می‌تواند جدی باشد و باعث ناتوانی طولانی مدت آنها می‌شود. برای مثال، شکستگی لگن ممکن است منجر به مشکلات حرکتی طولانی مدت شود. بعضی از افراد مسن‌تر دچار خمیدگی نیز می‌شوند. خمیدگی زمانی به وجود می‌آید که استخوان‌های ستون فقرات بشکنند و تحمل وزن بدن دشوار شود. بیماری معمولا تا زمانی که موجب شکستگی نشود دردناک نیست. شکستگی‌های ستون فقرات اگر چه همیشه دردناک نیستند، شایع‌ترین علت درد مزمن مرتبط با بیماری پوکی استخوان هستند.

 درمان

پوکی استخوان در زنان به تنهایی ممکن است باعث آزار و اذیت شما نشود ولی هنگامی که با شکستگی استخوان همراه می شود، بخصوص استخوان های کوچک ستون مهره ها، درد شدیدی خواهد داشت و اکر ادامه داشته باشد زندگی روزمره شما را مختل خواهد کرد راه های زیادی برای درمان پوکی استخوان آن وجود دارد.

تغذیه سالم

ورزش 

برای افرادی که مبتلاء به پوکی استخوان هستند، هر نوع ورزشی مناسب نیست. باید بدانید شروع به ورزش و افزایش فعالیت های فیزیکی در هر سنی امکان پذیر می باشد. تداوم ورزش و فعالیتهای فیزیکی باعث جلوگیری از پوکی استخوان و  اثرات مثبت بر روی عضلات و استخوان ها می شود. پس باید راهی پیدا کنید که این فعالیتها برای شما لذت بخش شود و تشویق به ادامه دادن آن شوید.

توجه داشته باشید که ورزش هایی که باعث ضربه و فشار به استخوان ها می شوند از قبیل جست و خیز پریدن و برخی حرکات یوگا برای افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان مناسب نیستند زیرا ممکن است سبب ایجاد شکستگی شوند.

مصرف کلسیم، ویتامین D و پروتئین

خوردن روزانه قرص کلسیم 1- 0.5 گرم یا 500 واحد هر2-1 ماه و خوردن روزانه  قرص ویتامین دی 800 واحد، خطر شکستگی استخوان ران را در افراد مسن کاهش می دهد، لازم است افراد جوان نیز برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان از آن استفاده کنند. مصرف پروتئین نیز برای ساختن عضلات توده استخوانی مفید می باشد.

جلوگیری از زمین خوردن

زمین خوردن در افراد مسن شایع و از عوارض آن زخمی شدن، شکستگی و بستری شدن در بیمارستان می باشد که بدنبال آن شخص بطور موقت در انجام کارهای شخصی خود ناتوان و از اجتماع منزوی می گردد و دچار ناراحتی های روحی و روانی مانند افسردگی می شود.

  فـیــزیـوتـراپـی 

حرکات ورزشی در آب، فیزیوتراپی پوکی استخوان و تحریکات الکتریکی پوست که باعث تحریک عصب می شود و همچنین داروها نیز در کاهش درد پوکی استخوان هنگام شکستگی استخوان مفید می باشند.

  حـمـایـت هـای روحـی 

بدنبال پوکی استخوان فرد به طور موقت در انجام کارهای شخصی خود ناتوان و از اجتماع منزوی می گردد و دچار ناراحتی های روحی و روانی مانند افسردگی می شود و نیاز به کمک و حمایت های جسمی ، روحی و روانی  دارد.

درمان دارویی

استفاده از داروهایی که روی تراکم استخوان اثر مثبت دارند، باعث افزایش تراکم استخوان شده، سرعت و پیشرفت نازک شدن استخوان ها را به تعویق می اندازد و در نتیجه شانس پوکی استخوان کاهش می یابد مانند:

1- Bisphosphonates(بیوفسفونات ها)

2 - استفاده از داروهای مقلد استروژن هستند، که باعث ترمیم بافت استخوانی می گردند و عوارض داروهای هورمونی را نیز ندارند مانند رالوکسیفن (Raloxifen)

3- استفاده از کلسیتونین (Calcitonin) که به صورت استنشاقی یا تزریقی مصرف می شود.

4- استفاده از هورمون درمانی و هورمون استروژن و پروژسترون در خانمهای یائسه تجویز می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید.

درمان و پیشگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان و عوامل آن

 پوکی استخوان و علائم آن

Tagged with:  
Share →