post_image

کشیدگی عضلات ناحیه کشاله ران زمانی اتفاق می افتد که عضلات خم کننده ران کشاله ران بیش از حد کشیده  و الیاف در عضلات دچار پارگی  شوند و در موارد شدیدتر الیاف به طور کامل پاره شده است. شایع ترین علت کشیدگی عضلات ناحیه کشاله ران ،انقباض ناگهانی یا وارد شدن  نیرو به عضلات کشاله ران است و در ورزش هایی مانند شنا، دویدن، ژیمناستیک و فوتبال که در آن عضلات  تا کننده ناحیه کشاله ران نقش حیاتی بازی می کنند دیده می شود.

همچنین این  درد وکشیدگی عضلات کشاله ران یک آسیب شایع در ورزش هایی است که نیاز به شتاب سریع وجود دارد ،مانند پرش از مانع، بسکتبال و یاحرکات موزون سریع. گرم کردن ناکافی قبل از ورزش و شرکت در فعالیت ورزشی بدون آمادگی می تواند باعث کشیدگی عضلات ناحیه کشاله ران شده زیرا انجام ندادن حرکات کششی پیش از شروع ورزش  باعث کمبود انعطاف پذیری عضلات شده و هنگام ورزش مشکل ایجاد می کند

علائم کشیدگی عضلات ناحیه کشاله ران

بیمارانی که از تاندونیت اداکتور رنج می برند به احتمال زیاد احساس درد ناگهانی در ناحیه کشاله ران وقسمت داخلی ران از علائم آنان است بخصوص در نقطه  آسیب دیده، به تدریج بافعالیت بیشتر درد نیز شدیدتر می شود. بیماران همچنین ممکن است در فعالیت هایی مانند راه رفتن و دویدن به ویژه در زمین ناهموار و یا در  تپه  وبلندی های ناهموار احساس درد داشته باشند.

علائم کشیدگی کشاله ران را می توان به سه گروه مختلف بسته به شدت آن ،طبقه بندی نمود:

● درجه 1 - درد خفیف که در آن بیمار احساس می کند قادر به ادامه فعالیت می باشد.

● درجه 2 - بیمار احساس می کند ناراحتی بیشتری داشته ،کبودی ممکن است ظاهر می شود.  انجام فعالیت های  ورزشی که درآن دویدن وپرش وجود دارد دشوار می شود.

● درجه 3 - بیمار احساس درد شدید و  ناحیه آسیب دیده  متورم و کبودی هم زیاد است. فعالیت بسیار محدود می شود و حتی راه رفتن می تواند باعث درد در ناحیه آسیب دیده کشاله ران شود.
تشخیص کشیدگی کشاله ران:

به منظور تشخیص کشیدگی کشاله ران، ابتدا معاینه انجام می شود. پزشک متخصص طب فیزیکی ممکن  است انجام تصویر برداری مانند عکس ام آر ای MRIرا به منظور تایید تشخیص و نیز برای رد هر گونه عوارض بیشتر توصیه  کند.

درمان کشیدگی عضلات ناحیه کشاله ران

●  به منظور درمان کشیدگی کشاله ران، استراحت  یک مسئله ضروری است. استراحت باعث می شود فرصتی برای ترمیم آسیب بدست آید.  استراحت برای جلوگیری از هر گونه فعالیت دیگری که می تواند باعث آسیب یا ناراحتی در ناحیه کشاله ران شود بسیار مهم است.

استفاده از یخ در محل آسیب، جنبه مهمی از درمان  آسیب است . یخ هر گونه تورم و التهاب را کاهش می دهد و همچنین باعث خنکی و تسکین درد در ناحیه دچار آسیب دیدگی می شود. با استفاده از روش RICE (استراحت، یخ، کمپرسیون و بالاتر قرار دادن عضو آسیب دیده) برای 72 ساعت اول پس ازآسیب، می توان به کاهش تورم در این ناحیه کمک نموده ،همچنین بالا نگه داشتن  عضو صدمه دیده باعث محدودیت جریان خون  می شود که خود اینکار می تواند باعث جلوگیری  ازالتهاب بیشتر شود. کیسه یخ باید لای حوله قرار گیرد وبیش از 20 دقیقه در هر بار استفاده نشود. ورزشکار می تواند چند بار در روز این کار را انجام دهد و بهتر است در مورد تنظیم دقیق برنامه درمانی با متخصص طب فیزیکی تماس بگیرد.

● داروهای ضد التهابی  مانند ایبوپروفن (ادویل،ژلوفن) و ناپروکسن نیز می تواند به منظور کاهش تورم و همچنین تسکین درد ناشی از آسیب تجویز شود.

●  استفاده از گرما در آسیب در طول فرایند درمان می تواند مفید باشد زیرا گرما می تواند عضلات  را شل وریلاکس  نموده و باعث تسکین درد گردد. استعمال گرما  درست قبل از سرگیری ورزش یا هر نوع  فعالیت ورزشی مفید است و باید پس از پایان فعالیت   ورزشی، درمان با یخ انجام شود. برای انجام گرما درمانی کیسه آب داغ  باید لای حوله قرار گیرد وبیش از بیست دقیقه  در هر بار درمان، در محل قرار داده نشود . گرما درمانی چند بار در روز می تواند انجام شود.

منبع:دکتر رئیسی و دکتر احدی 1 . 2

Tagged with:  
Share →