post_image

علائم و نشانه های کمردرد

اکثر افراد در بخشی از زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد می تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از کمر درد ها به خاطر آسیبی که خود فرد به علت داشتن عادت های بد در سبک زندگی خود به کمرش وارد می کند به وجود می آید. دیگر علل کمردرد عبارتند از تصادفات، کشیدگی عضلات و آسیب های ورزشی. اگرچه ممکن است علت کمردرد در افراد مختلف متفاوت باشد اما اغلب علائم مشترکی را به وجود می آورد.

  • احساس درد و یا سفتی مداوم در بخشی از ستون فقرات (از قاعده گردن تا استخوان دنبالچه)
  • احساس درد شدید و موضعی در گردن، پشت و کمر، علل کمردرد به خصوص بعد از بلند کردن اشیاء سنگین و یا انجام دادن فعالیت های شدید بدنی
  • درد مزمن در وسط پشت و یا کمر، به ویژه بعد از نشستن و یا ایستادن های طولانی مدت
  • کمردرد هایی که از کمر شروع شده و به سمت پشت ران، ساق پا، و انگشتان پا توسعه پیدا می کنند.
  • ناتوانی در صاف ایستادن بدون اعمال اسپاسم های عضلانی شدید در کمر

مراجعه به پزشک

  • احساس بی حسی، سوزن سوزن شدن و یا ضعف در دست ها و پاها. این حالت می تواند علامتی برای آسیب های نخاعی باشد.
  • درد در پشت که به سمت پایین و در امتداد ساق پا گسترش پیدا می کند. این حالت می تواند علامتی برای درد سیاتیک باشد.
  • زمانی که شما سرفه می کنید و یا از کمر رو به جلو خم می شوید درد شما بیشتر می شود. این حالت می تواند نشانه ای از فتق دیسک کمر باشد.
  • درد همراه با تب، سوزش در هنگام ادرار کردن و ادرار با بویی تند که این حالت می تواند نشانه ای از یک عفونت باشد.
  • مواجهه با مشکل در کنترل کردن روده و یا مثانه.

سایر علائم و نشانه های هشدار دهنده

  • سابقه سرطان و کمردرد
  • کاهش وزن بدون دلیل روشن و قابل توضیح
  • شما داروهای استروئید و یا سایر داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند مصرف می کنید.
  • سابقه تروما و کمردرد
  • دردی که بدتر می شود و با استراحت نیز بهبود نمی یابد.
  • دردی که بیش از یک ماه به طول بیانجامد.
  • درد شبانه و کمردرد
  • عدم جواب گرفتن از درمان های اولیه برای کمردرد یا درد در گردن و پشت

عوامل خطرساز

با دانستن مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت می توانید با تغییر سبک زندگیتان از بروز بسیاری از کمردرد ها پیشگیری کنید. این عوامل خطرزا عبارتند از:

  • اضافه وزن

هر چقدر وزن شما بیشتر باشد میزان فشار وارد آمده بر روی پشت شما بیشتر است. کاهش وزن و رسیدن به وزن استاندارد و طبیعی می تواند به بهبود کمردرد شما کمک کند.

  • عادت های روزانه 

کفشی که می پوشیم، کار ما، حالت نشستن و خوابیدن ما تماما می توانند بر بروز کمردرد موثر باشند. بسیاری از این موارد به حالت بدن شما بر می گردد. آیا شما عادت دارید که بر روی کیبورد کامپیوتر خود قوز کنید؟ آیا کفش پاشنه بلندی که موجب می شود شما پشت خود را خم کنید می پوشید؟ آیا شما هنگام ایستادن قوز می کنید؟ اصلاح این موارد می تواند در بهبود کمردرد شما موثر باشند.

  • سبک زندگی بدون تحرک 

نداشتن فعالیت بدنی یکی از شایعترین علل بروز کمردرد است. قوی کردن عضلات پشت و سایر عضلات اصلی بدن می تواند احتمال بروز کمردرد را کمتر کند. اگر شما هیچ فعالیت بدنی روزانه ای ندارید از همین الان شروع کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید. در مورد اینکه چه کاری باید بکنید می توانید با پزشک مشورت کنید.

  • سیگار کشیدن 

سیگار کشیدن جریان خون و از جمله جریان خون ستون فقرات را مختل می کند. اگر شما دچار آسیب دیدگی کمردرد شده باشید، سیگار سرعت بهبود آن را کم می کند. سرفه های شدیدی که سیگاری های حرفه ای به آن دچار می شوند نیز می تواند منجر به کمر درد شود. اگر سیگاری هستید، به نظر می رسد کمر درد دلیل خوبی برای ترک سیگار باشد.

  • استرس 

اگر شما تحت استرس هستید ممکن است عضلات شما دچار تنش شوند. این حالت احتمال بروز کمردرد و  کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات را بیشتر می کند. برای مقابله با این حالت می توانید روش های مدیریت استرس را فرا گرفته و امتحان کنید.

  • افسردگی 

کمردرد و افسردگی معمولا با هم همراه هستند و می توانند بر همدیگر تاثری منفی بگذارند و بدتر شدن یکی منجر به بدتر شدن دیگری می شود. فراموش نکنید که افسردگی قابل درمان است.

بیماران مبتلا به کمردرد می توانند برای درمان کمردرد خود به بهترین مرکز جامع ارتوپدی و فوق تخصص زانو در تهران (دکتر وریانی)  مراجعه کرده واز بهترین و جدید ترین و پیشرفته ترین روش های درمانی این مرکز استفاده کنند.

  • اطلاعات بیشتر....

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید.

درمان کمردرد

                 لیزر درمانی گرم پرتوان در کمردرد

                                                             ورزش درمانی کمردرد 1

منبع:شفاجو.آفتاب

Tagged with:  
Share →