post_image

یکی از عوامل گودی کمر در زنان، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند است. استفاده از این کفش‌ها سبب خم شدن زانو و به دنبال آن ناحیه مفصل ران‌ها و افزایش گودی کمر می‌شود.عمدتا گودی کمر به دلیل عوامل محیطی نظیر وضعیت غلط ایستادن، نشستن و خوابیدن و همچنین ضعف عضلات ناحیه شکم و کمر ایجاد می‌شود. عامل وراثت هم می‌تواند یکی از عوامل گودی کمر باشد.بر حسب نوع و علت گودی کمر، درمان گودی کمر متفاوت است. ولی معمولا گودی کمر به علت ضعف عضلات ستون فقرات و ناحیه شکم ایجاد می‌شود.

با توجه به این‌که ضعف عضلانی مربوط به کدام قسمت باشد، انجام تمرینات خاص عضلات آن ناحیه توصیه می‌شود. به عنوان مثال اگر به علت ضعف عضلات شکم، گودی کمر زیاد شود، تمریناتی مانند دراز و نشست داده می‌شود تا بیمار گودی کمر آنها را در وضعیت تاق‌باز و خوابیده انجام دهد.

اگر ضعف عضلانی مربوط به عضلات ستون فقرات باشد، تمرینات وضعیت خوابیده به بیمار گودی کمر داده می‌شود. علاوه بر این تمرینات وضعیت ایستادن و نشستن و همچنین اصلاح گودی کمر به بیمار آموزش داده می‌شود.فرد دچار گودی کمر باید در وضعیت ایستاده و پشت به دیوار باشد و پاشنه پا، ناحیه باسن، ناحیه پشت سر و شانه‌ها با دیوار تماس داشته باشد و در این حالت کف دست خود را پشت ناحیه کمر قرار دهد که در وضعیت ایده‌آل فقط انگشتان از پشت کمر عبور می‌کنند و کف دست عبور نمی‌کند و در صورتی که گودی کمر زیاد باشد، تا مچ دست به راحتی از پشت کمر عبور می‌کند.

برای تشخیص گودی کمر ، عکس رادیولوژی از فرد گرفته می‌شود و با اندازه‌گیری خاص آن زاویه قوس افزایش یا کاهش گودی کمر مشخص می‌شود.

علت شایع بودن گودی کمر در زنان کاهش قدرت عضلات ناحیه شکم به ویژه عضلات عرضی ناحیه شکم از ناف به پایین است. قدرت این عضلات به دنبال بارداری به‌طور شدید کاسته می‌شود و به علت انجام ندادن تمرینات و تقویت این عضلات در حین بارداری یا پس از زایمان موجب کاهش قدرت عضلات باقی‌مانده و در نهایت ماندگاری و افزایش گودی کمر می‌شود.

برای آشنایی با پیشگیری از گودی کمر بر روی لینک کلیک کنید

منبع:متخصص طب سوزنی تهران

Share →