timthumb

مفصل زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن از لحاظ ایجاد ثبات، استحکام و تحمل وزن بدن بوده، بنابراین ایجاد ضایعه در این مفصل بسیار مهم است.

 زانوها اعضای مهمی هستند که وزن بدن را تحمل می کنند . بدن ما روی زانو ها استوار است و به همین دلیل است که اگر وزن بدن زیاد باشد، فشار بیشتری به بدن وارد می شود.،همه ما درد زانو را تجربه کرده ایم و می دانیم که مراقبت و پیشگیری از ایجاد درد زانو بسیار مهم است .

به طور کلی مفصل زانو از آسیب‌پذیرترین مفاصل بدن است که سطوح مفصلی آن غالبا در اکثر ورزشکاران با حمل بار تحت فشار است.

زانو مفصلی است که غیر از حرکت باز و بسته شدن دارای حرکات خفیف چرخش به داخل و خارج نیز می باشد در تشکیل و نگهداری مفصل زانو,‌ استخوانها , رباطها و غضروف هایی شرکت دارند.

ایجاد ضایعه و درد در مفصل زانو باعث تسریع تغییرات و فرسایش سطوح مفصلی (آرتروز) می‌شود.

برای مراقبت از مفصل زانو چه باید کرد ؟

۱- وزن مناسب داشته باشید

اضافه وزن مهمترین عامل آسیب مفصل زانوها است .و علت آن فشار بیش از حدی است که به زانو ها وارد میکند .

پس اگر اضافه وزن دارید وزن خود را مناسب کنید وگرنه باید منتظر شروع زانو درد باشید .

۲- اجسام سنگین جابجا نکنید :

حمل جسم سنگین موجب آسیب گردن، کمر و مفصل زانو میشود پس تا جاییکه امکان دارد ازجابجایی اجسام سنگین خودداری کنید به یاد داشته باشید وقتی جسمی را حمل می کنید ، فشاری که به مفصل زانو وارد می شود ، چندین برابر وزن آن جسم است .

۳- عضلات ران خود را تقویت کنید :

از آنجا که عضلات ران از مفصل زانو محافظت می کند ، بنابراین تقویت عضلات ران ، از ساییدگی مفصل زانو جلوگیری می کند و درد زانو را کاهش می دهد . حرکات ورزشی ساده ای برای این کار وجود دارد ؛ این حرکات را براحتی در منزل و یا در محل کار ، در حالت نشسته بر روی زمین و یا روی صندلی براحتی می توانید انجام دهید .از هر فرصتی برای انجام این حرکات جهت مراقبت از مفصل زانوی خود استفاده کنید .

۴- در وضعیت مناسب بنشینید :

وقتی در وضعیت دو زانو یا چهار زانو ، روی زمین می نشینیم فشار زیادی به زانو وارد می شود . پس اگر عادت دارید روی زمین بنشینید ، سعی کنید پاهایتان را دراز کنید . از این کار خجالت نکشید مطمئن باشید در جمعی که هستید ، افراد دیگری حتی جوانترهایی هم هستند که باید پای خود را دراز کنند .بخاطر داشته باشید که نشستن بر روی صندلی ، بشرطی که صندلی مناسب باشد برای زانو بسیار مناسبتر از نشستن بر روی زمین است و کمر دچار آسیب مفصل زانو می گردید .

۵- تا حد امکان از پله پرهیز کنید :

بالا و پایین رفتن زیاد از پله برای زانو مناسب نیست .{ موضوعی که باید به آن دقت شود وجود یک یا دو پله در خانه است . ممکن است یک پله بین هال و پذیرایی و یا اتاق خواب وجود داشته باشد . وجود همین یک پله موجب می شود که در طول روز به دفعات زیاد از این پله بالا و پایین برویید .اگر نمی توانید شرایط خانه را تغییر بدهید جهت مراقبت بیشتر از مفصل زانوها طوری وسایل خانه را بچینید که مجبور نشوید زود به زود به اتاقی که پله دارد بروید.

۶- تا حد امکان از توالت های معمولی استفاده نکنید :

استفاده از توالت های معمولی فشار زیادی به زانو ها وارد می کند اگر دچار درد مفصل زانوهستید بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید . اگر چنین امکانی ندارید ، صندلی های مخصوصی که برای توالت گذاشته می شود تهیه نمایید .در این صورت مراقب لغزش پایه های صندلی باشید .

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آسیب زانو مطالعه فرمایید.

درمان زانو درد شدید

درمان زانو درد در سالمندان

درمان زانو درد در جوانی

تغذیه مناسب برای زانو درد

حرکات ورزشی زانو درد

Share →