post_image

ورزش های مضر و مفید در مبتلایان به کمردرد

ضمن ورزش های مختلف باید در نظر داشته باشد که ورزش هایی که قوس کمر را افزایش داده، مضر و ورزش هایی که باعث کاهش قوس کمر می شوند برای بیمار مفیداند. در زیر به ذکر چند ورزش شایع مضر مفید برای بیماران مبتلا به کمردرد می پردازیم:

ورزش های مضر برای بیماران مبتلا به کمردرد

-          خم شدن به عقب در حال ایستاده

-          قوس دار کردن کمر در حال خوابیدن به شکم

-          خم کردن کمر و رسانیدن انگشتان دست به زمین در حالی که زانوها کشیده است.

-          بلند کردن هر دو پا در حالی که بیمار به پشت خوابیدن و زانوها کشیده است.

-          خطرناک ترین ورزش، بلند کردن اشیاء سنگین در بالا خطر کمر می باشد (مثل وزنه برداری)، به همین دلیل اکثر وزنه برداران دیر یا زود دچار کمردرد می شوند.

-          بعضی از مؤلفین راه رفتن معمول و تند راه رفتن را برای بیماران مبتلا به کمردرد چندان مفید نمی دانند، زیرا اکثر مردم درموقع راه رفتن سینه خود را به جلو داده که باعث افزایش قوس کمر می شود.

-          در جا دویدن با توجه به اینکه وقتی شخص در حال دویدن است خود را به جلو تکیه داده و کمی به جلو خم می شود، اشکالی ندارد.

 ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به کمردرد

- اسکی

- دوچرخه سواری ثابت و متحرک با توجه به خم کردن تنه به جلو در موقع سواری باعث کاهش قوس کمر می شود.

- شنا ورزش بسیار عالی برای مبتلایان به کمردرد است، به شرطی که به طور صحیح انجام گیرد. شنای کرال بهترین نوع شنا برای مبتلایان به کمردرد است.

- بالا رفتن از پله ها با توجه به اینکه ضمن بالا رفتن بیمار تنه ی خود را به جلو خم کرده و قوس کمر را کاهش می دهد ورزش مفیدی است، در حالی که در پایین رفتن از پله ها، بیمار تنه ی خود را متمایل به عقب نموده باعث افزایش قوس کمر می شود به همین جهت مبتلایان به کمردرد بهتر است ضمن پایین آمدن از پله ها، دستگیره پله را در دست بگیرند تا تنه شان کمی به جلو خم شود.

تمرینات فیزیوتراپی برای درد پشت و کمر

اگر کمردرد شدید و یا پوکی استخوان دارید، قبل از انجام این ورزشها با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که هر کدام از تمرینات ورزش درمانی کمر باعث افزایش درد شما شود از انجام زیاد از حد آن خودداری کنید.

1. کشیدن زانو به طرف سینه: به پشت دراز بکشید. زانوهای خود را خم کنید کف پاهایتان روی زمین باشد. با استفاده از دو دست، یکی از زانوهای خود را بگیرید و به طرف سینه بیاورید. 15 تا 30 ثانیه در همین حالت بمانید. سپس به حالت اولیه برگردید. با زانوی دیگر همین کار را انجام دهید. بعد به حالت اولیه برگردید. این بار هر دو زانوی خود را به طرف سینه بکشید. هر حرکت را 2 تا 3 مرتبه تکرار کنید. صبح و شب، این حرکت را انجام دهید.

2. چرخش پشت: به پشت دراز بکشید. زانوهای خود را خم کنید. کف پاهایتان روی زمین باشد. شانه ها باید ثابت باشند. زانوهای خمیده خود را به یک طرف بچرخانید. 5تا 10 ثانیه در همان حالت بمانید. سپس به حالت اولیه برگردید و همین حرکت را در طرف دیگر بدن تکرار کنید .هر حرکت را 2 تا 3 مرتبه تکرار کنید. صبح و شب این حرکت را انجام دهید.

3. انعطاف پشت: به پشت دراز بکشید. زانوهای خود را خم کنید. کف پاهایتان روی زمین باشد. کمر خود را قوس دهید و کمی به بالا بکشید. 5 ثانیه در همین حالت بمانید. بعد، پشت تان را صاف کنید و شکمتان را به داخل بکشید.. 5 ثانیه به همین حالت بمانید. هر روز 5 بار این حرکت را تکرار کنید و به تدریج تا 30 بار در روز برسانید.

4. ورزش پل: به پشت دراز بکشید. زانوهای خود را خم کنید. کف پاهایتان روی زمین باشد. شانه ها و سرباید آزادانه روی زمین باشد. عضلات شکم و باسن خود را سفت کنید. سپس باشن خود را از زمین بلند کنید و بالا ببرید. در این حالت بمانید و سه بار تنفس عمیق انجام دهید.. بعد به حالت اولیه برگردید . هر روز 5 بار این تمرین را تکرار کنید و به تدریج تا 30 بار در روز برسانید.

بیماران مبتلا به کمردرد می توانند برای درمان کمردرد خود به بهترین مرکز جامع ارتوپدی و فوق تخصص زانو در تهران (دکتر وریانی)  مراجعه کرده واز بهترین و جدید ترین و پیشرفته ترین روش های درمانی این مرکز استفاده کنند.

  • اطلاعات بیشتر....

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید.

علل و علت کمردرد

                         پیشگیری از کمردرد با ورزش

                                                  درمان درد کمر به روش تزریق اپیدورال

منبع:برگرفته از کتاب

Share →