exercise-in-elderly-women-1254

ورزش در سالمندان از اهمیت بالای برخوردار است و ضروری است که افراد مسن سعی کنند فعال بمانند تا از عواقب بی تحرکی دور بمانند.فعالیت ورزشی در سالمندان گذشته از اینکه موجب حفظ تحرک و استقامت و کاهش بروز بیماری ها می شود، باعث نشاط و ایجاد نیروی جوانی و همچنین برخورداری از یک زندگی سالم می شود.در این مطلب به ۱۰ دلیل مهم که چرا سالمندن باید ورزش کنند می پردازیم.

همانطور که زندگی ما طولانی ترمی شود، پوکی استخوان نیز روی تعداد بیشتری از افراد سالمند تأثیر می گذارد و به  یکی از مشکلات عمده ی سلامتی مربوط به دوران سالمندی تبدیل می شود. پوکی استخوان روی حدود ۲۰ میلیون از زنان و ۵ میلیون از مردان تأثیر می گذارد و در هر سال منجر به بیش از ۲۵۰۰۰۰ شکستگی لگن می شود. ورزش  با افزایش استحکام استخوان، شروع پوکی استخوان در دوران سالمندی را به تأخیر می اندازد.

فواید ورزش سالمندان

وقتی سن شما بالا می رود و مسن می شوید، داشتن یک سبک زندگی فعال از هر زمان دیگری برای شما مهم تر است.ورزش منظم می تواند به تقویت انرژی، حفظ خود استقلالی و مدیریت علائم بیماری و یا درد کمک کند.ورزش حتی می تواند روند پیر شدن بدن شما را به تأخیر بیاندازد!ورزش نه تنها برای جسم شما، بلکه  برای ذهن، خلق و خو و حافظه نیز خوب است. با بالا رفتن سن، حفظ سلامت عمومی بدن و اینکه سالمندان دچار بیماری و احساس ناامیدی نشوند به نوعی یک چالش محسوب می شود.اما ورزش می تواند مانع این احساسات شود و شما را از بزرگترین چالش و نگرانی در مورد آسیب های افتادن دور کند.

خود باوری و حس استقلال

یکی از نگرانی های مهم در افراد مسن از دست دادن کنترل، وابستگی و یا تحمیل شدن به دیگران می باشد. ورزش  کمک می کند تا افراد مسن، ظرفیت بیشتری برای انجام فعالیت های روزمره ی زندگی داشته باشند.

افزایش متابولیسم بدن

انجام تمرین های قدرتی عضلانی، سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این نکته می تواند منجر به کاهش درصدی از کل چربی بدن شود.

افزایش تعادل بدن

با گذر عمر، رفته رفته افراد سالمند کاهش طبیعی در تعادل و هماهنگی بدن پیدا می کنند.این وضعیت با فعالیت ورزشی به تعویق میافتد و حتی با کسب قدرت مناسب و افزایش تعادل مانع افتادن و زمین خوردن آن ها شود.

حس اجتماعی

بسیاری از افراد وقتی که سن آن ها رو به سالمندی می رود خانه نشنین می شوند. ورزش روابط اجتماعی را در بسیاری از سالمندان بالا می برد. در ضمن دوستی های جدید نیز در ورزش های گروهی به آن ها انگیزه می دهد.

بهبود عملکرد ریوی

با افزایش سن به دلیل انحطاط دیسک ستون مهره ها، که باعث تغییر در شکل حفره قفسه سینه می شود، عملکرد ریوی کاهش می یابد. فعالیت های فیزیکی باعث کاهش میزان انحطاط مهره و همچنین افزایش قدرت قفسه سینه شده و در نتیجه عملکرد ریه را بهبود می بخشد.

افزایش روحیه

ورزش در سالمندان باعث کاهش بروز افسردگی و افزایش اعتماد به نفس می شود

پیشگیری از دیابت

مطالعات نشان داده است که فعالیت های بدنی مانند ورزش ایروبیک می تواند ابزار مهمی جهت پیشگیری و درمان دیابت غیر وابسته به انسولین باشد.

انعطاف پذیری

در فعالیت های فیزیکی که بدن نیاز به طیف گسترده ای از حرکت ها دارد، ورزش در سالمندان باعث افزایش انعطاف پذیری بدن می شود.همچنین گردش خون نیز افزایش می یابد.

بهبود وضعیت قلبی عروقی

ورزش های قلبی عروقی با کاهش خطر و ریسک بیماری های قلبی به حفظ سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی کمک می کند. تمرین های بدنی مناسب پیشرفت را در بسیاری از جنبه های عملکرد قلب و عروق ا نشان داده است.

نقش ورزش بر کنترل وزن

ورزش به حفظ یا کاهش وزن سالمندان کمک می کند.همانطور که متابولیسم به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد، کنترل وزن مناسب مقداری مشکل می شود. ورزش سالمندان به افزایش سوخت و ساز بدن آنها کمک می کند و باعث افزایش توده عضلانی می شود و همچنین به سوزاندن کالری بیشتر کمک می کند.هنگامی که بدن شما به یک وزن سالم می رسد، سلامت کلی بدن نیز بهبود خواهد یافت.

مزایای ورزش

کیفیت خواب برای سلامتی شما مهم است. ورزش در دوران سالمندی باعث می شود شما خواب راحت تری داشته باشید، زود خوابتان ببرد و یک خواب عمیق داشته باشید.ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس شما شده و همچنین خلق و خوی شما را بهتر می کند. ورزش  باعث ترشح اندورفین شده و می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و همچنین احساس اندوه یا افسردگی را کاهش می دهد.ورزش برای مغز نیز خوب است.از مزایای ورزش در سالمندان عملکرد منظم مغزاست و به فعال نگه داشتن مغز کمک می کند، که می تواند موجب جلوگیری از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد ادراکی و زوال عقل شود.

اهمیت ورزش در  سالمندان

اگر تا کنون اهل ورزش نبوده اید، شاید برای شروع آن دچار سردرگمی شوید و یا اینکه فکر کنید بیش از حد پیر و ضعیف شده اید حتی شاید فکر کنید ورزش برای شما خسته کننده باشد! اما ما می خواهیم از مزایای ورزش در سالمندی برایتان بگویم و شما را راهنمایی کنیم تا با ورزش بتوانید از مزیت سلامتی در سالمندی برخوردار شوید.

مهم نیست که چند سال دارید و یا وضعیت جسمانی فعلی شما چگونه است، شما می توانید در هر شرایطی از فواید ورزش سالمندان بهره مند شوید.بدست آوردن مزایای ورزش نیاز به تمرین سخت و شدید یا رفتن به باشگاه ندارد.بلکه می توانید با تحرک حتی کوچک و سبک و فعالیت از فواید ورزش در سالمندی بهرمند شوید.

۵ باور غلط

باور اول: هیچ انگیزه ای برای ورزش کردن ندارم و ورزش فایده ای برای من ندارد، چرا که سالمند هستم!

واقعیت: ورزش سالمندان و تمرینات قدرتی باعث می شود تا شما خود را جوان تر احساس کنید و فعالیت بیشتری داشته باشید.فعالیت بدنی منظم باعث جلوگیری و کاهش خطرات بیماری های مانند آلزایمر و زوال عقل، بیماری های قلبی، دیابت، سرطان روده، فشار خون بالا و چاقی می شود.

باور دوم: افراد سالخورده نباید ورزش کنند بلکه باید نیروی خود را ذخیره کرده و استراحت کنند.

واقعیت: تحقیقات نشان می دهد که یک زندگی کم تحرک برای بزرگسالان بالای ۵۰ سال صحیح نیست و این زندگی یک زندگی سالم نمی باشد.عدم فعالیت اغلب باعث می شود افراد مسن توانایی انجام کارهای خود را از دست بدهند و یا می تواند منجر به بیماری و استفاده از دارو ها شود.

باور سوم: ورزش باعث می شود تعادلم را از دست بدهم و بیافتم.

واقعیت: ورزش منظم، باعث استحکام بدن می شود و همچنین به جلوگیری از روند پوکی استخوان کمک می کند و این موجب افزایش تعادل در شما می شود.در واقع ورزش سالمندان خطرات ناشی از افتادن را کاهش می دهد.

باور چهارم : از سن من گذشته و الان برای ورزش دیر است.

واقعیت: هیچ وقت برای ورزش کردن دیر نیست و شما هم آنقدر پیر و ناتوان نیستید.اگر هم قبلا" اهل ورزش نبوده اید یا مدت زمان کمی را به ورزش اختصاص داده اید، می توانید ابتدا با راه رفتن و دیگر فعالیت های سبک و آرام شروع کنید.

باور پنجم : من دچار درد مفاصل و ناتوانی هستم و نمی توانم فعالیت داشته باشم.

واقعیت: این واقعیت را قبول داریم که محدود شدن به صندلی، چالش های خاص خود را دارد اما می توانید از وزنه های سبک، حرکات کششی، و انجام تمرینات ورزشی حتی روی صندلی دامنه حرکت عضلات و اعضاء بدن را بهبود ببخشید و باعث ارتقای سلامت بدنتان شوید.

با افزایش سن، ورزش منظم در سالمندان مهم تر از هر زمان دیگری برای بدن و ذهن شما است.

نکاتی برای شروع ورزش

متعهد بودن به یک برنامه منظم فعالیت بدنی می تواند یکی از سالم ترین تصمیم گیری های شما باشد.قبل از اینکه ورزش سالمندان را شروع کنید در نظر بگیرید که چطور می توانید بهترین ایمنی را داشته باشید.بهتر است قبل از شروع هر گونه فعالیتی با پزشک مشورت کنید، خصوصا" اگر دچار بیماری هستید.

پیگری این مسائل نزد پزشک می تواند در روند فعالیت ورزشی کمک خوبی به شما باشد.چرا که می توانید متوجه شوید که نوع بیماری شما می تواند تأثیری بر فعالیت ورزشی شما داشته باشد و آیا نوع فعالیتی که می خواهید انجام دهید برای شما مفید است یا لازم است برنامه خود را تغییر دهید.برای مثال، بیماران دیابتی نیاز به تنظیم زمان بندی برنامه های دارو و غذا دارند.

هنگامی که مشغول به انجام یک فعالیت ورزشی هستید اگر دچار درد،تنگی نفس غیر عادی، احساس سرگیجه، درد در قفسه سینه، عرق سرد شدید و یا مفاصل شما قرمز و متورم شد، حتما" فعالیت خود را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید، شاید لازم باشد شما فعالیت های دیگری را امتحان کنید.

سعی کنید وقتی می خواهید ورزش  را شروع  کنید، مدت زمان ورزش  و شدت آن (سنگین بودن ) زیاد نباشد چرا که ممکن است به شما آسیب برساند.بهتر است گام به گام پیش بروید، مثلا"  برنامه ورزشی کوتاه مدت ۱۰ دقیقه در روز، حتما" به گرم کردن و سرد کردن بدن نیز توجه داشته باشید.

در پایان، سعی کنید یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید و به آن متعهد باشید تا به یک عادت مفید تبدیل شود و بتوانید در میانسالی مانند یک جوان پر انرژی باشید و از مزایای ورزش سالمندان بهرمند شوید.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورزش درمانی مطالعه فرمایید.

ورزش درمانی درد زانو

ورزش درمانی در درمان دیسک کمر

پیشگیری از کمردرد با ورزش

Share →