post_image

وسایل توانبخشی

رشته اعضاء مصنوعي و وسائل كمكي كه در لاتين به ارتز و پروتز شناخته مي شوند يكي از شاخه هاي توانبخشي است كه در طراحي ، ساخت و تجويز وسائل كمكي ( ارتز) و يا وسائل جايگزيني (پروتز) ايفاي نقش مي كند و يكي از اعضاء تيم توانبخشي مي باشد.

عموماً وسائل تجويزي با همكاري پزشك متخصص (ارتوپدي، نورلوژي ، جراحي عمومي و.... ) و يا ديگر افراد تيم توانبخشي مانندفيزيوتراپي و كاردرماني انجام مي شود.

لازم به ذكر است كه عموم وسائل طراحي و ساخته  شده توسط تراپيست مربوط به اندام ها و ستون فقرات مي باشد و در بخش پروتز هم صرفاً عضو مصنوعي مربوط به اندام هاي فوقاني و تحتاني مي باشد.

ارتزهای کنترل درد

بطور كلي ارتزها دركنترل ، اصلاح اختلالات و عوارض سيستم اسكلتي عضلاني با منشاء مادرزادي، تروماتيك ، التهابها، فرسايشي (دژنراتيو) و نورولوژيك كاربرد دارد.

كاليپرها هم همان ارتزهاي اندام تحتاني هستند كه براي ساپورت و يا كنترل مفاصل بكار مي روند. لازم به ذكر است كه در بسياري از منابع واژه بريس به جاي ارتز بكار مي رود

عملکرد اصلی ارتزها

1-جلوگيري از دفورميتي و پيشرفت آن

2-اصلاح دفورميتي

3-كنترل بي ثباتي ها

4-راحتي و اصلاح راستاي تحمل وزن

5-تسهيل حركات

6-كاهش درد و فشار

کفش طبی

استفاده از کفش های پشت باز و صندل هایی که بند پشت پا ندارند باعث ایجاد زانو درد در افراد می شود. پزشکان توصیه می کنند افراد از کفش ها و یا صندل هایی

استفاده کنند که پشتشان با یک تسمه یا بند بسته باشد.پوشیدن کفش های پاشنه بلند و نوک نیز نقش مهمی در بروز قوس کمر و کمردرد دارند.

علاوه بر این در ۵۰درصد موارد علت پیچ خوردگی مچ پا درخانم ها به دنبال استفاده از کفش های پاشنه بلند بوده است.استفاده از کفش های پاشنه تخت تیز برای کمر آسیب ساز است.برای جلوگیری از قوس کمر و کمردرد خانم ها بهتر است از کفش هایی استفاده کنند که حداقل دو تا سه سانت پاشنه داشته باشد.

باید اشاره کنیم که بی تحرکی در محیط های اداری و عدم فعالیت بدنی درزندگی نیز ابتلا به دردهای مفصلی را افزایش می دهد.در این مورد حرکات ورزشی منظم و ممتد درکاهش دردهای اسکلتی و مفصلی بسیار موثر است.بنابر گفته پزشکان یکی ازعوامل مهم در ایجاد دردها و اختلالات زانو استفاده زیاد از پله است.

استفاده از پله باید به آرامی و همراه با استراحت باشد و اینکه تند تند بالا و پایین رفتن از پله ورزش محسوب می شود تصور اشتباهی است.باید بدانید که هر فعالیت بدنی ورزش محسوب نمی شود.انجام کارهای منزل و یا بالا وپایین رفتن از پله اگر بصورت تند و سریع انجام شود نرمش محسوب نمی شود و منجربه ایجاد اختلالاتی درمفاصل می شود.

منبع:دکتر شجاعی,جامعه مجازي طب فيزيكي و توانبخشي ايران

Share →