post_image

گاهی فرد در اثر انجام یک حرکت شدید و ناگهانی نامناسب در حین ورزش یا بلند کردن یک جسم سنگین دچار کمردرد ناگهانی می شود . علت این وضعیت کشیده شدن عضلات و تاندون ها در ناحیه کمر می‌باشد. کشته شدن عضلات کمر و تاندون ها را در طب قدیم ایران و در اصطلاح عامیانه رگ به رگ شدن می‌گویند. این گونه کمردردها گاهی همراه با درد های تیر کشنده به اندام‌های تحتانی تا ناحیه زانو همراه هستند . در معاینه این افراد معمولاً هیچ گونه علامت عصبی دیده نمی‌شود .

افراد که عضلات کمری ضعیفی دارند یا بدون آمادگی جسمی و گرم کردن عضلات اقدام به کاریا ورزش می‌کنند ، بیشتر در معرض کشیدگی عضلات و تاندون‌های ناحیه کمر می باشند. همچنین در افرادی که کارهای دفتری و غیر بدنی مثلا کارهای پشت میز بنشینی دارند نیز در معرض این بیماری هستند . گروه دیگر از افرادی که دچار این بیماری می‌شوند افرادی هستند که مدت‌ها در وضعیت نشسته کار خود را انجام می دهند و به اقتضای کار خود اقدام به برداشتن اجسام سنگین می کنند ، مثلا رانندگان کامیون که ساعتها با ستون فقرات خمیده رانندگی می کنند ، و ناگهان مجبور به برداشتن یک وزنه سنگین می شوند.

پیشگیری از کشیدگی عضلات کمر

کشیدگی عضلات کمر معمولاً ناشی از عدم آمادگی بدنی ، بلند کردن نادرست اشیاء سنگین، برداشتن وزنه نامناسب ، یا برداشتن و جابه‌جایی وزنه به مدت طولانی یا به تعداد زیاد که مناسب با بدن فرد نیست به وجود آمد . بنابراین با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توان با رعایت نکات ساده از کشیدگی عضلات کمر و لگنی جلوگیری نمود. افرادی که درین کار وزنه های سنگین بلند می کنند باید روش صحیح بلند کردن اجسام را بیاموزند.

نکاتی که باید در این بلندکردن اجسام سنگین رعایت شوند عبارتند از

1ـ افراد نباید در حالی که ستون فقرات خم شده است اقدام به برداشتن اشیاء کنند . زیرا در این حالت لیگمانها و عضلات تحت فشار هستند و با اضافه شدن فشار ناشی از وزنه دچار کشیدگی و پارگی کمر می‌شوند. برابر هنگام حمله اشیای سنگین ستون فقرات نباید در حالت خمیده باشد .

2ـ هنگام بلندکردن اشیای سنگین بدن انسان از قوانین اهرم‌ها تبعیت می‌کند .طبق قانون فیزیکی هرچه جسم از بدن دورتر شود نیرو ی بیشترین برای بلند کردن آن لازم است ، و برعکس هرچه جسم سنگین به بدن نزدیک‌تر باشد نیروی کمتری برای بلند کردن آن لازم است . برابر افراد باید وزنه را هنگام بلند کردن تا حد ممکن به بدن خود نزدیک کنید .

3ـ هنگامی که زانوها خمیده هستند کمر خمیده نیست بلکه با حالت طبیعی قرار می‌گیرد بنابراین فشار کمتری به عضلات کمری وارد شد.بنابراین افرادی که بار سنگین بلند کنند صلاح است که زانوهای خود را خم کنند .

4ـ با پیشرفت تکنولوژی امروزه وسایل زیادی جهت حمل اشیا ساخته شده است که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت . این ماشین‌ها اکثراً از نیروی عضلانی استفاده می‌کنند تا نیروی برق ولی چون طبق قوانین فیزیکی طراحی شدند کارها را آسان می‌کنند. استفاده از آن‌ها در محیط کار می‌تواند جلوی کشیدگی عضلات کمری را بگیرد.

5- حمل اشیا به صورت جداگانه ، با سرعت آهسته، حمل توسط دو نفر به جای یک نفر ، استراحت دادن به عضلات پس از نیم ساعت انجام کار ، کشش عضلات کمری حین در جلوگیری از کشیدگی عضلات و تاندو نهای کمری و لگنی مؤثر است.

درمان کشیدگی عضلات کمر

اصول درمانی کشیدگی عضلات و کانال‌های کمری همان نکاتی است که در درمان دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی گفته شد . در درمان کشیدگی عضلات کمر اولین قدم استراحت دادن به عضله یا تاندونی است که کشیده شده است . هنگامی که عضله یا تاندونی کشیده می‌شود مقداری از فیبر یا رشته‌های درون آن پاره می‌شوند. بنابراین اولین قدم معاف کردن عضله یا تاندون از انقباض و کار می‌باشد تا فرصتی داده شود که رشته های پاره شده جوش بخورند.

استفاده از کمربند نیز باعث استراحت دادن عضلاتت و تاندون های کمر می‌شود . برای کاهش درد کشیدگی عضلات کمر و التهاب از داروهای ضد التهاب استفاده می‌کنیم . باید توجه داشت که التهاب یعنی حرکت گلبول‌های سفید و ایجاد تورم در محل ضایعه می‌باشد . استفاده از داروهای ضد التهاب جنگ از بین رفتن التهاب می‌شود و در نتیجه هم درد بیمار کم میشود و هم رشته های پاره شده فرصت ترمیم پیدا می‌کنند .

برای آشنایی با درمان کمردرد  بر روی لینک کلیک کنید

Tagged with:  
Share →