1- پس از حداکثر یک ساعت نشستن پیاپی پشت میز یا حتی پشت فرمان اتومبیل، محل خود را ترک کرده و با انجام تمرینات مناسب، عضلات را تقویت کنید.

2- اکثر افراد برای ورزش دادن گردن، حرکاتی چرخشی و خم کردن‌هایی ناگهانی و سریع به طرفین را انجام می‌دهند و انتظار دارند با این حرکات وضعیت گردنشان بهتر شود، اما حقیقت این است که تمرین‌های سریع نه‌تنها از دردهای گردن نمی‌کاهد، بلکه می‌تواند صدمات جدی به مهره‌های آن وارد کند

3- ورزش بسیار مناسب برای گردن، طرف بالا خم کرده و سقف را نگاه کنید. در این حالت نیز تا 10 شماره کنید. در مرحله بعدی سر را به طرف یک شانه برگردانده و با دست طرف مقابل با فشار روی چانه، سر را به طرف شانه هل دهید تا در واقع چانه به موازات شانه قرار گیرد. این کار را با طرف دیگر نیز تکرار کنید. هر یک از این وضعیت‌ها را فقط تا شمارش عدد 10 ادامه دهید، نه بیشتر.

بالش مخصوص گردن

4- اگر گردن‌ درد دارید و در کل برای راحتی بیشتر گردن، از بالشتک‌های مخصوص (تصویر روبرو) یا تکه حوله‌ای که به صورت لوله‌ای درآمده استفاده کنید. این بالشتک و یا حوله، نگهدارنده خوبی برای گردن خواهد بود.

5-‌ این کار (استفاده از بالشتک مخصوص یا حوله لوله ای) را هنگام مسافرت‌های طولانی‌مدت در ماشین و هواپیما نیز انجام دهید. پشت سری‌های مناسب اتومبیل دقیقا همین کار را انجام می‌دهند.

6- بلندی بالش تان باید در حدی باشد که سر و گردن‌ در امتداد بقیه بدن قرار بگیرد، چه به پشت بخوابید چه به پهلو. بنابراین استفاده از بالش‌های بلند که سبب بالا رفتن گردن از امتداد ستون فقرات می‌ شود، مناسب نیست.

7- در هنگام مطالعه بهتر است کتاب را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید. یکی از عادت‌‌های غلطی که بسیاری هنگام مطالعه دارند، این است که سر را خیلی زیاد و برای مدت طولانی به سمت پایین خم می‌‌کنند. این عادت‌‌ها در طولانی‌‌‌مدت می‌تواند به گردن‌‌درد منتهی شود.

8- یک کار ساده و عادت مفید برای حفظ سلامت گردن این است که همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگه دارید ،به طوری که هیچ زاویه‌ای با بدن نسازد. نترسید، کسی به شما نمی‌‌گوید که عصا قورت داده‌اید.

9- اگر با کامپیوتر کار می‌کنید بهتر است صفحه کارتان به گونه‌ای باشد که خیلی مجبور نشوید سر و گردن‌ را به سمت پایین خم کنید. پزشکان توصیه می‌کنند سر و گردن بیشتر از 25 درجه به سمت پایین خم نشود.

10- هنگام رانندگی تا آنجا که می‌توانید به فرمان نزدیک‌تر بنشینید تا مجبور نشوید دست‌هایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید، چرا که با این کار به طور مستقیم و غیرمستقیم به گردن فشار می‌آید و موجب گردن‌درد می‌شود.

11- کمی از عادت‌ های غلطی که خیلی‌ ها برای مطالعه کردن دارند، این است که سرشان را خیلی زیاد و برای مدتی طولانی به سمت پایین خم می ‌کنند، یا بعضی ‌ها عادت دارند به صورت طاق ‌باز دراز بکشند و چند عدد بالش زیر گردن‌ شان بگذارند و بعد کتاب را روی قفسه‌ سینه‌ شان بگذارند و مطالعه ‌کنند. بعضی ‌ها هم برعکس این کار را انجام می ‌دهند، یعنی به شکم می ‌خوابند و کتاب را جلویشان می ‌گذارند و مجبورند سر و گردن را به سمت عقب خم کنند تا بتوانند کتاب را بهتر ببینید. این عادت ‌ها در طولانی‌ مدت می ‌تواند به گردن ‌درد منجر شود.

12- بهترین روش برای مطالعه، استفاده از میزهای شیب ‌دار یا میزهای مهندسی است که نمی‌ گذارد گردن زیاد خم شود.

13- بهتر است از میزهایی مانند میز تحریر مدارس استفاده کنیم که پایه‌ های جلویی بلندتر و پایه ‌های عقبی کوتاه ‌تری دارند.

منابع: تبیان 1، تبیان 2

Share →