جراحی استئوتومی زانو

243_orig

جراحی استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی زانو Osteotomy نوعی عمل جراحی است که در آن استخوان بیمار به توسط عمل جراحی و بصورت کنترل شده ای بوسیله جراح و با وسایل خاصی برش داده شده و شکسته میشود. از این عمل برای تصحیح طول استخوان (بلند و کوتاه کردن استخوان) و یا برای تصحیح امتداد استخوان استفاده میشود.

در عمل جراحی استئوتومی زانو استخوان بعد از شکسته شدن به دو قسمت تبدیل میشود. پس از اینکه این دو قسمت در وضعیت و امتداد مورد نظر قرار گرفتن به وسیله پیچ و پلاک یا اکسترنال فیکساتور یا گچ گیری در وضعیت مناسب نگه داشته شده تا مجددا جوش بخورند.

روش جراحی

در جراحی استئوتومی زانو یا برش استخوان، پزشک بخشی از استخوان را که در کنار مفصل آسیب دیده قرار گرفته است بریده و بر می‌دارد. این روش جراحی استئوتومی زانو با برداشتن بار از روی غضروف آسیب دیده و انتقال آن به یک غضروف سالم، درد را به طور موقت از بین می‌برد. جراحی استئوتومی زانو بیشتر بر روی زانو یا هیپ افراد جوانی انجام می‌شود که هنوز مایل به انجام جراحی تعویض مفصل زانو نیستند.

زمانی که درمان‌های اولیه مثل دارو درمانی برای آرتروز و سایر اختلالات التهاب مفاصل پاسخگو نباشد، عمل جراحی استئوتومی زانو و تعویض مفصل زانو مد نظر قرار می‌گیرد اما انتخاب جراحی مناسب، بر اساس شرایط عمومی بیمار و تشخیص پزشک صورت خواهد گرفت.

طی جراحی استئوتومی زانو ، استخوان‌ها بریده شده، فرم داده شده یا قسمتی از آن‌ها برداشته می‌شود تا سطوح تحمل کننده بار در مفاصل هم راستا شوند.

در جراحی استئوتومی زانو یا جراحی انحراف زانو ، محور (Axis) مفصل اصلاح می‌گردد (با رفع محل کجی، انحراف در استخوان یا سطح مفصل زانو) که منجر به توزیع مناسب و مطلوب‌تر وزن و فشار بر روی مفصل و استخوان می‌گردد.

در نهایت جراحی استئوتومی زانو باعث می‌شود که انحراف زانو درمان شده  ، وزن بدن به صورت یکنواخت‌تری بر روی غضروف مفصلی تقسیم شود. جراحی استئوتومی زانو با اعمال جراحی، مفصل را جابجا کرده و محور مکانیکی را از روی غضروف آسیب دیده بر می‌دارد. هنگامی که در جراحی استئوتومی زانو بخش استخوانی بریده شد، جراح استخوان‌های باقیمانده را در کنار هم قرار داده و از پلیت و پیچ برای ثابت کردن آن‌ها بهره می‌برد.

افراد کاندید

جراحی استئوتومی زانو به طور معمول برای افراد زیر 60 سال، فعال یا دارای اضافه وزن گزینه مناسبی است.

مراقبت های پس از جراحی

  • بسته به وسعت جراحی استئوتومی زانو و توانایی‌های فیزیکی فرد، باید بین 1 تا 1.5 ماه از کراچ (عصای زیر بغل) استفاده شود.
  • فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی جهت تقویت پا و پیاده‌روی نیز بخش‌هایی از درمان کامل هستند.پیش‌بینی می‌شود که 3 تا 6 ماه بعد از جراحی استئوتومی زانو برای انطباق با حالت جدید و بازگشت به فعالیت‌های روزمره و حتی ورزش کافی است.
  • اطلاعات بیشتر….

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو

                                  مراقبت های پس از تعویض مفصل زانو

                                                                                 آرتروز زانو و درمان آن

                                                                                                           جراحی آرتروز زانو درد

تماس