پارگی تاندون چهار سر ران

پارگی تاندون عضله چهارسر ران در بالای زانو بر اثر ضربه مستقیم به تاندون و یا کشش ناگهانی آن ایجاد می شود. پارگی تاندون عضله چهار سر ران آسیب دردناک و ناتوان کننده است. عضله چهارسر ران Quadriceps femoris متشکل از چهار عضله کوچکتر است. این عضلات  کوچکتردر جلوی ران قرار دارند. در بالای زانو این چهار عضله یکی شده و به یک تاندون مشترک به نام تاندون چهارسر Quadriceps tendon متصل می شوند. این تاندون از طریق اتصال به استخوان کشکک  زانو و سپس از راه تاندون کشکک زانو  به قسمت های بالایی استخوان درشت نی متصل می شود. با انقباض عضله چهارسر، زانو به حالت مستقیم درآمده و ساق در امتداد ران قرار می گیرد.پارگی تاندون چهار سر ران  ممکن است کامل یا ناقص باشد یعنی فقط قسمتی از تاندون چهار سر ران پاره شده باشد. گرچه پارگی تاندون چهار سر ران ممکن است در هر فردی به وجود آید ولی بیشتر در سنین میانسالی و در کسانی که زیاد میدوند یا فعالیت های ورزش های جهشی انجام می دهند به وجود می آید.

علل پارگی تاندون چهارسر ران

مهمترین علل پارگی تاندون چهار سر ران عبارت اند از:
1-ضربه:در این حالات یک نیروی بسیار قوی موجب پارگی تاندون چهار سر ران می شود.
2-سقوط : سقوط و ضربه مستقیم به جلوی ران و محل تاندون  چهار سرران موجب پارگی آن می شود. ممکن است بر اثر اصابت یک جسم تیز هم تاندون چهار سر ران  پاره شود. گاهی اوقات تاندون چهار سر ران در حین دررفتگی زانو پاره می شود.
3-جهیدن : در موقعی است که فرد در حین جهش در حال فرود آمدن به زمین است و زانو کمی خم شده است. در این حال به ناگهان تاندون چهارسر ران تحت کشش زیادی قرار گرفته و پاره می شود.این گونه از پارگی تاندون چهار سر ران بیشتر در بین ورزش کاران به وجود می آید.

پارگی تاندون چهار سر ران به علت ضعف تاندون

در این حالات تاندون  چهار سر ران به عللی ضعیف شده و نیروی مختصری موجب پارگی آن می شود.  عوامل و شرایطی که می تواند تاندون چهار سر ران را ضعیف کند عبارت اند از :
1-تاندنیت چهارسر : تاندنیت به معنای التهاب تاندون است. این التهاب در کسانی که زیاد میدوند یا ورزش های جهشی انجام میدهند به وجود می اید و موجب پارگی تاندون چهار سر ران می شود.
2-بیماری های مزمن : مثل بیماریهای مزمن کلیوی، روماتیسم، دیابت، دیالیز، نقرس، لوسمی و عفونت و ..دیگر عامل پارگی تاندون چهار سر ران می باشند.
3-دارو : استفاده از داروهای حاوی کورتن و بعضی از آنتی بیوتیک ها موجب پارگی تاندون چهار سر ران می شود.

پارگی تاندون چهار سر ران  به علت جراحی

در حین انجام بعضی از اعمال جراحی ممکن است به تاندون چهارسر ران آسیب وارد شود و اعمال جراحی موجب پارگی تاندون چهار سر ران گردند.

علائم پارگی تاندون چهار سر ران

مهمترین علامت پارگی تاندون چهارسر ران احساس یا شنیدن صدای پاره شدن تاندون است.و  به دنبالشنیدن صدای پاره شدن تاندون درد و تورم در ناحیه تاندون چهار سر ران ایجاد می شود. دیگر علائم پارگی تاندون چهار سر ران عبارت اند از :
1-فرو رفتگی پوست درست در بالای استخوان کشکک یعنی جایی که تاندون چهار سر ران به استخوان می چسبد.
2-خونمردگی در محل تاندون چهار سر ران
3-حساسیت به فشار در محل تاندون چهار سر ران
4-پایین رفتن کشکک زانو به نقطه ای بالاتر از محل طبیعی خود
5-عدم توانایی فرد در مستقیم کردن زانو
6-مشکل در راه رفتن

تشخیص پارگی تاندون چهارسر ران

پزشک متخصص ارتوپدی دستور انجام عکس برداری و ام ار ای در فرد اسیب دیده را می دهد.در رادیوگرافی ساده پایین رفتن کشکک زانو مشخص می شود. ام ار ای می تواند پارگی تاندون  چهار سر ران را کاملا نشان دهد.

درمان پارگی تاندون چهارسر ران

انتخاب نوع درمان پارگی تاندون چهار سر ران توسط پزشک ارتوپد با در نظر گرفتن عوامل متعددی مثل علت پارگی تاندون چهار سر ران، نوع پارگی تاندون چهار سر ران، سن بیمار، درجه فعالیت بیمار و عوامل دیگر متغییر است.

درمان بدون جراحی  پارگی تاندون چهار سر ران

از درمان بدون جراحی تاندون چهار سر ران معمولاً برای پارگی های کوچک و ناقص تاندون چهار سر ران  استفاده می شود. در این روش درمانی با استفاده از یک بریس که دور ران و زانو و ساق بسته می شود زانو در حالت مستقیم نگه داشته شده و به آن تا حدود 6-3 هفته اجازه خم شدن نمی دهند. بعد از آن نرمش هایی برای برگشت دامنه حرکت زانو و تقویت عضلات چهارسر ران به بیمار آموزش داده شده و توسط بیمار اجرا می شود.

درمان جراحی پارگی تاندون چهار سر ران

اکثر کسانی که دچار پارگی تاندون چهارسرران شده اند نیاز به جراحی دارند. این جراحی به صورت ترمیم محل پارگی تاندون چهار سر ران است. عمل جراحی هر چه زودتر انجام شود نتیجه درمان بهتر است. تاخیر در درمان موجب فاصله گرفتن دو طرف پارگی تاندون چهار سر ران شده و به هم رساندن مجدد آنها را بسیار مشکل می کند. اگر بیش از یک ماه از پارگی تاندون چهار سر ران گذشته باشد به هم رساندن دو سر پارگی تاندون چهار سر ران ممکن است صورت نگیرد. در این موارد پزشک جراح ممکن است از محل دیگری از بدن بیمار تاندون گرفته و در محل پارگی تاندون چهار سر ران پیوند بزند.

عوارض بعد از جراحی پارگی تاندون چهار سر ران

شایعترین مشکل بعد از جراحی پارگی تاندون چهار سر ران آنها ضعف در راست کردن زانو و محدودیت در خم کردن کامل زانو است. گاهی اوقات محل ترمیم مجدداً پاره می شود. ممکن است بعد از ترمیم محل کشکک زانو در جلوی زانو کمی جابجا شده باشد.

باز پروری بعد از جراحی پارگی تاندون چهار سر ران

بعد از عمل جراحی پارگی تاندون چهار سر ران کل اندام تحتانی توسط یک بریس یا گچ بلند حمایت می شود تا زانو را در حالت مستقیم نگه داشته و مانع از خم شدن آن شود. در این مدت بیمار برای راه رفتن از عصا استفاده می کند. بعد از خارج کردن بریس یا گچ که زمان آن را پزشک معالج تعیین می کند نرمش های مخصوصی برای تقویت عضلات چهار سر ران زیر نظر متخصص ارتوپد و فیزیوتراپ برای بدست آوردن مجدد دامنه حرکتی زانو و افزایش قدرت عضلات ران انجام می شود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب درد زانو و التهاب تاندون چهارسر ران را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پارگی تاندون ران مطالعه فرمایید.

تماس