شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران و درمان آن

گاهی اوقات استخوان اطراف مفصل مصنوعی ران دچار شکستگی میشود. شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران یک عارضه جدی است که در غالب موارد برای درمان نیاز به عمل جراحی دارد. گرچه شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران نادر هستند ولی با در نظر گرفتن این نکته که هرساله تعداد بسیار بیشتری از افراد تحت عمل جراحی تعویض مفصل قرار میگیرند تعداد شکستگی ها هم بیشتر خواهد شد.

شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران

شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران میتوانند در حین جراحی کارگذاری مفصل مصنوعی ایجاد شوند ولی در غالب موارد در کسانی ایجاد میشوند که قبلا عمل جراحی تعویض مفصل را انجام داده، سالها با آن به راحتی زندگی کرده اند و حالا به ناگهان دچار شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران شده اند.

درمان شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران مشکل است. بیماران معمولا مسن هستند و بسیاری از آنها مبتلا به بیماری های گوناگون داخلی مانند فشار خون یا دیابت هستند. همچنین کیفیت استخوان در غالب موارد خوب نیست.

غالب شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران در استخوان ران ایجاد میشوند و شکستگی در ناحیه استابولوم نادر است. شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران معمولا بدنبال زمین خوردن ایجاد میشوند گرچه میتوانند به علت ضربات شدیدتر مانند تصادف اتومبیل هم بوجود آیند. بعضی عوامل میتوانند زمینه ساز این شکستگی باشند به عبارت دیگر شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران در بعضی شرایط بیشتر بوجود میابد که مهمترین آنها عبارتند از

  • شرایطی که استخوان ها را ضعیف میکند مانند پوکی استخوان، استئولیز و خورده شدن استخوان در اطراف مفصل مصنوعی، لق شدن مفصل مصنوعی
  • شرایطی که احتمال زمین خوردن فرد را بیشتر میکند مانند ضعف عضلانی، دید ناکافی و یا عدم تعادل مناسب

علائم شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران

مهمترین علائم شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران عبارتند از

  • تورم و یا کبودی در لگن یا ران
  • ناتوانی در راه رفتن
  • کوتاه شدن و یا تغییر شکل اندام شکسته شده
بیماران مبتلا به شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران معمولا به علت درد شدید مستقیما به اورژانس بیمارستان ها مراجعه میکنند. در آنجا تشخیص نوع شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران با استفاده از رادیوگرافی ساده و در صورت لزوم سی تی اسکن انجام میشود.

درمان شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران

درمان شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران غالب موارد عمل جراحی است. اینکه چه نوع عمل جراحی مورد نیاز بیمار است به عوامل متعددی بستگی دارد مانند

  • محل و شکل شکستگی
  • وضعیت استخوان در محل شکستگی و وجود پوکی استخوان یا استئولیز در آن
  • اینکه آیا همراه با شکستگی مفصل مصنوعی لق هم شده است یا خیر
  • وضعیت سلامتی کلی بدن بیمار
بیماران مبتلا به شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران معمولا چند روز در بیمارستان بستری میشوند تا اگر مشکلات داخلی دارند به وضعیتی برسند که قابل عمل کردن شوند. انواع عمل جراحی انجام شده برای شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران عبارتند از
  • جااندازی باز شکستگی و فیکس کردن آن با پلاتین
  • خارج کردن مفصل مصنوعی و جایگزین کردن آن با مفصل جدید همراه با فیکس کردن شکستگی
در مواردی که شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران ایحاد شده باشد ولی قسمت عمده مفصل مصنوعی بطور محکمی به استخوان اطراف خود چسبیده باشد درمان بصورت جااندازی باز شکستگی و سپس استفاده از پیچ و پلاک برای فیکس کردن قطعات شکسته شده به هم است.
در بسیاری از این بیماران برای تقویت محل شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران و تحریک جوش خوردن از پیوند استخوان هم استفاده میشود. پیوند استخوان در این موارد معمولا از نوع آلوگرافت یعنی استخوانی است که از افراد متوفی گرفته شده است.

در مواردی که هم شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران ایجاد شده و هم مفصل مصنوعی درون استخوان لق شده و اتصال خود به آن را از دست داده است ابتدا قسمتی از مفصل مصنوعی که لق شده از بدن بیمار خارج شده و مفصل مصنوعی جدیدی در محل گذاشته میشود.

بیماران مبتلا به شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران می توانند برای درمان شکستگی در اطراف مفصل مصنوعی ران خود به بهترین مرکز جامع ارتوپدیو فوق تخصص زانودر تهران (دکتر وریانی)  مراجعه کرده واز بهترین و جدید ترین و پیشرفته ترین روش های درمانی این مرکز استفاده کنند.

  • اطلاعات بیشتر….

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

خورده شدن استخوان در اطراف مفصل مصنوعی

                                                عمل جراحی تعویض مفصل ران و علل آن

                                                                                        شکستگی گردن استخوان ران

تماس